Tror Norwegian blir endret – hvis selskapet overlever

Flyflåten til Norwegian står parkert bl.a. her på Oslo Lufthavn under korona-krisen. Hvis selskapet kommer i luften igjen, vil det bli store forandringer, mener mange eksperter. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian kjemper nå en innbitt kamp for å overleve. Statlige lånegarantier kan redde selskapet fra en snarlig konkurs. Overlever selskapet denne krisen, vil selskapet fremstå betydelig forandret.

Det mener flere eksperter på luftfart og økonomi. De ser for seg at selskapet bl.a. kan bli tvunget til å avvikle langdistansesatsingen. Den ble i sin tid startet av Bjørn Kjos, som et avgjørende grep for å virkeliggjøre hans drøm om å bygge opp Norwegian til et globalt flyselskap.

Det blir flere endringer

Den tid er forbi, mener ekspertene. De tror imidlertid at det kan komme flere endringer, og som slett ikke trenger å bli bare negative for norske reisende:

– Det ligger i kortene at Norwegian blir nedeskalert om selskapet reddes, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet WinAir til flysmart24.no.

Han mener selskapet blir nødt til å foreta en grundig kursendring for å kunne overleve, og konsentrere sin drift til de lønnsomme markedene. En avklaring må komme i løpet av påsken, mener ekspertene.

Tilbake til røttene

– Norwegian må tilbake til røttene og 100 prosent fokus på det norske markedet. Det betyr satsing på innenlands i Norge, til og fra Skandinavia og Europa, sier han.

Konsekvensen vil bli at selskapet igjen må konsentrere seg om den lønnsomme trafikken innen Norge, og fokus på direkteruter til de mange storbyene i Europa og til de populære ferie-destinasjonene langs Middelhavet.

Det mest innbringende satsingsområdet for selskapet har lenge vært det norske markedet. Det til tross for at selskapets hovedfokus i mange år nå har vært det interkontinentale markedet.

Smått med langruter

– Dessuten kanskje et begrenset langrutetilbud til Asia fra Oslo Lufthavn Gardermoen. I tillegg til dette noen mulige sesongruter, det i så fall mellom Nord-Norge og Asia og Amerika, mener Elnæs.

Analytikeren Daniel Röska i investerings-banken Bernstein i London er helt på linje med Elnæs.

Han sier til avisen Dagens Næringsliv at også han tror en løsning for Norwegian kan være å trekke seg tilbake til det opprinnelige hjemmemarkedet i Norden.

Brenner penger

– Om Norwegian overlever med dagens oppbygging, vil det sitte igjen med alt for store flybestillinger og en forretningsmodell på langdistanse som har bevist at selskapet brenner penger, sier han til avisen.

Det samme sier den erfarne norske luftfartseksperten Frode Steen ved Norges Handelshøyskole. Han mener at langdistansesatsingen må vekk, og at kort- og mellomdistansesatsingen i Europa har fungert bra for det norske selskapet.

Elnæs mener at Norwegian bør satse mer på sin norske drift, og at dette vil ramme den internasjonale satsingen som nå er konsentrert fra selskapets base på London Gatwick-flyplassen:

Jobber for redningspakke

– Det betyr at langdistanse fra alle destinasjoner i Europa, men unntak av London Gatwick, legges ned. Muligheten for at Gatwick faller også er tilstede. Der har Norwegian verdifulle slots (trafikkrettigheter. red.anm.) som kan eventuelt selges og da bli det slutt der også, mener Elnæs.

Norwegian jobber i disse dager intenst med å få sine kreditorer med på den statlige redningspakken. Den kan, hvis selskapet lykkes, tilføre selskapet tilsammen tre milliarder kroner. For å få tilgang til den største potten på 3 milliarder kroner må selskapet bl.a. øke egenkapitalen og få kreditorene med på å utsette avdrag på lån.

Skyhøy gjeld

Selskapet har en skyhøy gjeld, nærmere 60 milliarder rentebærende kroner, som ikke minst skyldes de enorme investeringene som var nødvendig for å etablere en langrutesatsing. Den har så langt vært svært kostbar for selskapet. I tillegg har selskapets økonomi også blitt tynget av store motorproblemer både med langruteflytypen Boeing 787 Dreamliner og også med krisen for Boeing 737 Max-flyene.

Alt dette har tappet selskapet for penger og ført til milliard-underskudd de siste tre årene.

Det i sterk kontrast til tiden før satsingen på interkontinentale ruter, da selskapet produserte pene overskudd gjennom flere år.