Norwegian-selskaper konkurs – tror på norsk satsing

Norwegian-fly står parkert på Oslo Lufthavn som følge av korona-krisen. Bare sju av selskapets 170 fly er i drift i dag, alle i Norge. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegians selskaper for piloter og kabinansatte i Sverige og Danmark ble mandag slått konkurs. Morselskapet Norwegian og pilot- og kabinselskapene i Norge er ikke berørt av konkursene.

Dette melder selskapet selv i en pressemelding mandag. Dermed har situasjonen endret seg ytterligere for det øknomisk pressede selskapet.

– Jeg beklager på det sterkeste, men ingen vet hvor lenge korona-krisen vil vare, sa konsernsjef Jacob Schram på en pressekonferanse mandag ettermiddag. Han håper at de ansatte som er berørt nå, skal kunne få ny jobb i Norwegian senere.

Norwegian skriver at korona-krisen har påvirket luftfarten og reiselivet i svært stor grad gjennom myndighetspålagte reiserestriksjoner og nærmest full stopp i etterspørselen.

Innstilt alle flyvninger

– For Norwegian har dette ført til at selskapet har måttet kansellere nesten alle flygninger og samtidig dekke personalkostnader i flere land. Norwegian har gjennomført en rekke tiltak for å redusere kostnader, men dessverre har pilot- og kabinselskapene i Sverige og Danmark i dag blitt begjært konkurs, skriver selskapet i meldingen.

De rundt 700 pilotene og 1300 kabinansatte med base i Norge, Frankrike og Italia berøres ikke av dette.

Beslutningen om å begjære konkurs for Norwegians fire datterselskapene ble tatt av styrene i de respektive selskapene i dag mandag. Det er ikke mer enn en ukes tid siden selskapet varslet permitteringer for alle kabinansatte i Sverige.

Tror på norsk satsing

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier til flysmart24.no at det som skjer rundt Norwegian nå tyder på at selskapet forbereder seg på å gå tilbake å bli et selskap som satser på Norge, Norden og med ruter ut i Europa.

– Jeg tenker at for Norwegian mest sannsynlig skal «back to basic.» Det vil si at selskapet skal ha fokus på markedet i Norge og ruter innen Skandinavia, til og fra Europa og et begrenset antall langruter, primært fra Oslo, sier han.

Ingen permitterings-mulighet

I Norge har man permitterings-muligheter som innebærer at staten står for lønnskostnadene i en permitteringsperiode.

– Dessverre finnes ingen slike tilsvarende permitterings-muligheter i Sverige og Danmark. Det betyr at kostnader ville fortsette selv om piloter og kabinpersonale ikke er i arbeid, skriver Norwegian.

Norwegians flyselskap med driftstillatelse i Sverige, Norwegian Air Sweden (NSE), er ikke berørt.

Norwegian har 54 svenskregistrerte fly og en driftstillatelse i Sverige. Norwegian har ikke gjennomført noen flygninger i Sverige eller Danmark på flere uker som følge av Covid-19.

Verste krisen noensinne

– Dette er den verste krisen flybransjen noensinne har opplevd og vi har gjort alt vi kan for å unngå dette som nå skjer med våre datterselskaper i Sverige og Danmark, sier Schram.

Han sier at Norwegian, i likhet med våre konkurrenter, har bedt om statlig støtte både i Sverige og Danmark.

– Den første formelle søknaden til svenske myndigheter ble sendt for en måned siden, men det er fremdeles ikke kommet konkrete forslag til likviditetstiltak. Vi har ikke tid til å vente, for denne krisen er akutt, sier Schram.

Jobber døgnet rundt

Han sier at selskapet nå jobber døgnet rundt for å komme oss gjennom krisen.

-Slik kan vi på andre siden av dette kommer på vingene igjen bedre og sterkere enn noensinne, hvor vi også kan tilby flere jobber for flygende personell i fremtiden, sier Schram.

Norwegian har også sagt opp avtalen med selskapet OSM Aviation og Rishworth som følge av at behovet for piloter og kabinansatte nå nærmest er ikke-eksisterende.