Ingen korona-effekt – billige flybilletter også neste år

Selv etter korona-krisen er det mulig å skaffe seg billige flybilletter i høst og vinter. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Mange flyselskaper og eksperter på internasjonal luftfart har stått i kø for å fortelle at tiden med billige flybilletter er over etter korona-krisen. Det stemmer ikke, når man ser på de prisene som nå ligger ute i markedet.

IATA, flyselskapenes egen interesseorganisasjon, fikk store overskrifter også i Norge denne uken når de har forespeilet et prishopp på hele 50 prosent.

Dette, mener IATA, vil kundene oppleve hvis det kommer påbud om å ha færre passasjerer i hvert enkelt fly for å sikre kravet om sosial distansering. Dessuten vil flyselskapene ha redusert produksjon, noe som vil minske tilbudet og også medvirke til at prisene hopper oppover.

Fasiten ligger der

I de første månedene vil billettprisene etter all sannsynlighet holde seg høye, fordi tilbudet er så begrenset i en periode der reiserestriksjonene lettes gradvis. Derfor har vi sett på hvordan påstanden om dyrere billetter holder seg utover i høst og frem til neste års sommerprogram starter.

Fasiten for denne perioden ligger ute på flyselskapenes prislister. De fleste har lagt ut prisene på reiser frem til neste sommersesong, i slutten av mars. For de som tør å kjøpe billetter i et turbulent marked fremover, er en konklusjon etter prisundersøkelsen denne:

Det er massevis av billige flybilletter, slik flyselskapenes pristilbud ser ut nå. Vi har sjekket prisnivået både på en del populære feriemål for nordmenn i Sør-Europa, og til et utvalg av aktuelle storbyturer.

Flere forhold avgjør

Terje Berge er kommersiell direktør for Finn Reise, og følger prisutviklingen på flybilletter tett. Han kommenterer undersøkelsen flysmart24.no har gjort med å si at det er flere forhold som kan endre dagens prisbilde:

– Hvis myndighetene endrer spillereglene med nye krav om sosial distanse så vil dette i sterk grad påvirke prissettingen til flyselskapene. Dette er faktorer som ennå er helt uvisst. Det er mange forhold som påvirker prisene og flyselskapene kan ikke påvirke mange av disse. Det handler om tilbud og etterspørsel og det er dette som i størst grad vil sette prisene fremover, sier Berge til flysmart24.no.

Til populære feriemål

Mange nordmenn reiser til kysten av Middelhavet, og i høst og vinter er situasjonen slik:

Det er fremdeles mulig å fly fra Oslo til Malaga og Alicante for rundt 400 – 500 kroner per vei, også sent i høst og tidlig i 2021. Dette gjelder både med SAS og Norwegian.

Til Barcelona er laveste pris i august 499 kr og i september til og med november 599 kr, da prisen synker igjen til 499 i desember, januar og februar.  Alle disse priser er hos Norwegian. Spanske Vueling har få avganger, og laveste pris på 650 kroner.

Til Las Palmas og Gran Canaria er laveste pris nå 699 kr i august, 909 i september og november hos Norwegian, mens SAS skal ha 809 som laveste pris i november og 996 i januar. (For SAS skal det nevnes at utvalget av datoer med slike priser ikke er mange.)

Til Nice ligger prisene i høst på mellom 499 og 599 hos Norwegian, mens SAS forlanger fra 799 kroner og oppover.

Hva med storbyene i Europa?

Det er likeledes flust med rimelige flyreiser til storbyene i Europa. Prisene er lave i høst og vinter der konkurransen og prispresset normalt er stor.

Vi har også gått gjennom en del av mest trafikktunge strekningene på Avinors 10 på topp-liste. Resultatet ble slik:

Oslo – København: Stort sett 499 kroner en vei med Norwegian, og 888 kroner med SAS.

Oslo – Stockholm: Jevnt over 649 kroner med SAS, mens Norwegian skal ha 449 kroner.

London billig med stor konkurranse

Oslo – London: 201 kroner med Ryanair så sent som i mars 2021, Norwegian skal ha 279 kroner og oppover mens SAS har priser fra 419 kroner.

Oslo – Amsterdam: KLM opererer med priser fra rundt 500 koner en vei helt frem til og med mars. Norwegian skal ha fra 369 kroner, men raskt stigende til 959 kroner med mellomlanding fra februar.

Oslo – Paris: SAS skal fra fra 499 til 549 kroner en vei helt ut til og med mars neste år, mens Norwegian ligger på 369 kroner frem til februar. Air France opererer med fra 878 koner i september frem til november da prisen stiger til 955 kroner.

Oslo – Berlin: EasyJet opererer med priser fra 270 koner til 400-500 kroner frem til slutten av oktober, da avsluttes priskalenderen deres for denne ruten. Norwegian ligger på 349 kroner frem til februar, etter det til 813 kroner med mellomlanding.

PS: Prisene i denne saken ble innhentet torsdag ettermiddag.