Flygale Tore på vingene igjen: – Det er livsviktig

Tore Dyseth har vært bitt av flydilla siden han var liten. Nå trives han best fremst i kabinen på langruteflyene, som her da han var om bord på den første av SAS' nye Airbus A350. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Tore Dyrseth er en person man trygt kan si er over gjennomsnittet begeistret for å fly. Med diamantkort hos SAS og flere hundre tusen bonuspoeng på kontoen, er det å kunne sette seg i et behagelig business-sete på et fly noe som har blitt en vane etter hvert.

Derfor har det å fly nesten blitt en livsstil for ham. Han har blitt eksponert i en rekke medier for sin spesielle interesse. Sist i en større reportasje i Dagens Næringslivs helgemagasin D2. Der var hans lidenskap, samling av bonuspoeng, det bærende element.

Dyrseths interesse er et stadig voksende fenomen, og en interesse som dyrkes globalt. Det har ført til at han, som følge av sin aktivitet, i flere år nå har vært tilknyttet den norske delen av det verdensomspennende lojalitetsnettverket Insideflyer.no, der han er blant de ansvarlige.

Korona-krisen og flystansen har rammet Dyrseth og hans interesse hardt. Han har allerede måttet kansellere mange kjøpte flyturer i Europa og til Asia. Når det meste av rutenettet er lagt ned som følge av kollaps i etterspørselen, har også han måttet innse at han ikke har kunnet kommet seg på vingene. Slik har det vært i mange måneder, siden slutten av februar.

Inntil fredag. Da tok flysavnet og det å kjenne lukten av flydrivstoff fullstendig overhånd. Han og noen kamerater satte av gårde til Oslo Lufthavn etter at de hadde bestemt seg for å ta flyet til Trondheim. Det ble den første flyturen siden februar. På Facebook-siden sin kunne han begeistret meddele den gode nyheten over å være tilbake på Oslo Lufthavn igjen:

– Fy så godt å være her igjen. Skal bli skikkelig godt å strekke på vingene igjen, skriver han. Til venner, som spør om det føles bra å være i luften igjen, svarer han: -Mer enn moro! Livsviktig. Rakk et fly til Trondheim og dro dit, skriver han.

Overfor flysmart24 utdyper han det slik:

– Ja, har lidd enormt og det klør skikkelig nå. Ble en spontantur til Trondheim. Brukte opp noen cashpoints på spontanbooking, så ble Norwegian på denne turen frem og tilbake. Måtte bruke poengene på Norwegian før de forfalt, forteller Dyrseth. Cashpoints er bonuspoengene man får ved å fly Norwegian og være medlem av Norwegian Reward.

Han håper nå inderlig på at forholdene skal bedre seg slik at han kan gjennomføre sine planlagte reiser i høst og en fast tur til Hongkong som alltid skjer i november:

– Ja, jeg har har en booking til Los Angeles, Las Vegas og San Franscisco i slutten av august, men den er nok ikke gjennomførbar. Krysser fingrene for Hongkong og den årlige champagneturen første helga i november, forteller Dyrseth.

Ham kan i og for seg slappe litt av med hensyn til Euro Bonus-statusen sin. Han sikret seg nok poeng til å beholde diamant-kortet hos SAS like før korona-pandemien tvang verdens flyselskaper på bakken og gjorde oppsamling av nye poeng så å si umulig.

– Tar helga her når det først var så fint vær. I og med at diamant-kortet hos SAS var sikret jeg rett før korona, så da hadde jeg hjerte til å fly noe annet, forteller han. Dyrseth er spent på hvordan det vil oppleves å måtte fly med ansiktsmaske på på lengre turer, men sier han godtar det også:

– Langtur med maske blir utfordrende tror jeg. Veldig lenge å ha den på, men jeg vil tro de kravene blir lempet på litt utpå høsten. Men hvis maske fortsatt er krav er det en liten pris å betale for endelig å kunne fly langt igjen, forsikrer han.

Dyrseth og de andre som driver jakten på bonuspoeng har ofte blitt skyteskive som miljøsvin, men Dyrseth forsikrer at han kompenserer sine reiser med klimakvoter, og ellers sørger for å ta nødvendige miljøhensyn i hverdagen med kildesortering og mange kjører også elbil.