Reisende klager på smittevernet på Gardermoen

Det har blitt mer folksomt på Oslo Lufthavn etter som antall reisende har økt den senere tid. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flere reisende har de senere ukene klaget over trengsel og liten fokus på smittevern-tiltak på Oslo Lufthavn. Også ansatte i flyselskapene mener Avinor gjør alt for lite for å hindre smitte.

En av henvendelsene til Avinor kommer fra en passasjer fra USA som reiste via Tyskland og til Oslo Lufthavn. Hun måtte forholde seg til strenge smitteregler under absolutt hele turen. Etter landing på Gardermoen er alt som blåst bort. Hun forteller hun om en situasjon med køer og trengsel og null smittevern:

– Jeg var overrasket og veldig skuffet over manglende smittevernstiltak på OSL, skriver Oslo-kvinnen i en klage til flyplassen.

Strenge tiltak på hele turen

Hun kom fra Dulles-flyplassen i Washington for et par uker siden. Der ble hun møtt med strenge smittetiltak med munnbind-påbud, medisinsk
egenerklæring og temperatursjekk. På United Airlines-flyet til Frankfurt var det munnbindpåbud, medisinsk egenerklæring og kontakt-informasjon til tyske myndigheter som måtte fylles ut før landing. Under mellomlanding i Frankfurt var munnbind påbudt, og det samme på Lufthansa-flyet til Oslo.

Ved ankomst Gardermoen forsvinner med ett alle smittevern-påbud.

Bagasjen ble sendt til et av båndene der bagasje fra tre andre fly kom samtidig.

All bagasje til ett bånd

– Bagasje fra LH 862 ble sendt til bagasjebånd 8, sammen med bagasjen fra tre andre fly som ankom OSL samtidig fra utlandet. Bagasje fra et litt senere fly fra Helsinki ble også sendt til samme bånd. Det var mye trengsel, ingen mulighet til å holde avstand og svært få hadde på munnbind. De øvrige bagasjebåndene var ikke i bruk. Dette er svært dårlig med hensyn til til risikoen for smittespredning, skriver kvinnen.

Hos Avinor svarer kommunikasjonsrådgiver Line Haugland at Oslo Lufthavn har iverksatt en rekke smittevern-tiltak.

Kritikken mot bruk av bare ett bagasjebånd, kommenterer hun slik:

Var en feil

– Bagasjen fra ankommende fly skal fordeles på så mange bagasjebånd som mulig, nettopp for å sørge for at dette går så smidig som mulig for seg. Hvis det har kommet mange på samme bånd samtidig, mens andre bagasjebånd stod tomme, har det skjedd en feil, sier Haugland.

Hun sier at Avinor følger alle råd fra helsemyndighetene:

-Vi har iverksatt en rekke smitteverntiltak som for eksempel informasjon fra helsemyndighetene både på plakater, på digitale skjermer og via høyttaler-anlegget. Det er dispensere for hånd-desinfeksjon fordelt over hele flyplassen. I tillegg har vi avstandsmerking på gulv og på stoler, pleksiglass i våre skranker, og vi følger nøye med på passasjerflyten, sier Haugland.

USA-passasjeren er imidlertid ikke alene om å ha kritiske bemerkninger til smittevern-situasjonen:

Flere kritiserer

Flysmart24 har lest flere klager til Avinor der man påpeker svakt smittevern-fokus, spesielt på landets hovedflyplass. Ikke minst gjelder dette i sikkerhetskontrollen, der det til tider beskrives nærmest kaotiske tilstander med for få sluser åpne, mye stress og kødannelser. Reisende som klager til ansatte opplever å få beskjed om at det å holde avstand er et personlig ansvar.

På sosiale medier florerer det av innlegg der reisende er forbauset over fraværet av smittevern-tiltak så snart de lander på norsk jord. I andre europeiske land som de kommer fra er det strenge tiltak, når de kommer hjem til Norge opphører så å si alle pålegg.

Bare for noen dager siden gikk også landets største flyverforbund, Pilotforbundet, ut med krass kritikk av Avinor for ikke å iverksette godt nok smittevern på landets flyplasser.

Parat-forbundets leder, Oddbjørn Ketil Holsether, mener situasjonen nå har blitt så alvorlig at forbundet har sendt en bekymringsmelding til Avinor, Luftfartstilsynet og Samferdselsdepartementet.

Forbundet uttrykker forbauselse over at Avinor ikke har sørget for å sette inn ressurser for å sikre bedre renhold og smitterutiner, og advarer mot å drive med en form for økonomisk innsparing som medvirker til å øke smittefaren både for publikum og ansatte.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles