Norwegian girer opp priskrigen med Wizz Air

Etter at Wizz Air trappet opp satsingen i Norge, har Norwegian lagt seg under i pris på de nye konkurranse-strekningene. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da Wizz Air overraskende kastet seg inn på innenriks-markedet i Norge, utløste det en heftig priskrig. Spesielt med Norwegian, som ble tvunget til å svare. I løpet av få dager har rollene imidlertid snudd. Nå er det Norwegian som girer opp prisgaloppen.

Det skjer etter at Wizz Air i forrige uke besluttet å øke sin satsing i Norge enda mer. Fra tre ruter, har selskapet nå satset på ytterligere sju, og det med billettpriser fra 99 kroner én vei.

Legger seg under i pris

Den prisen gjelder imidlertid bare første dag på de nye rutene. Etter premieredagen må folk ut med langt mer per strekning. Dette gjelder bl.a. på rutene fra Oslo til Ålesund og Bodø.

Norwegian har derimot lagt seg godt under denne prisen på disse to strekningene der de to selskapene flyr i direkte konkurranse. Mens Wizz Air forlanger fra 499 kroner per vei, ligger Norwegian nå ute med priser fra 199 kroner og fører med dette an i den utvidede priskrigen.

Når flysmart24 spør talsperson for Norwegian, Christer Baardsen, om hvorfor økonomisk hardt pressede Norwegian velger å skjerpe priskrigen med den ungarske nykommeren med priser langt under konkurrentens, svarer han ikke direkte på spørsmålet.

«Gripe muligheten»

Han sender oss en epost hvor meldingen er denne: «Julesalget vårt er nå i gang, og det betyr rimelige flybilletter til alle våre destinasjoner i Norge. Så nå er det bare å gripe muligheten og bestille årets juleferie,» skriver han.

Den intense priskrigen, kombinert med reiserestriksjonene til Europa, har gjort at det stort sett bare selges innenriks flybilletter for tiden.

Det bekrefter kommersiell direktør i Finn Reise, Terje Berge, overfor flysmart24. Dette er den ledende norske, uavhengige salgskanalen for reisesalg på nettet.

Satt ny fart

Han forteller at de mange billige flybillettene som har dukket opp i den senere tiden, har satt ytterligere fart på innenriksreisingen. Den var dominerende allerede før Wizz Air kom inn og sørget for priskrigen med Norwegian og SAS.

– Vi selger mye av de billige billettene, og spesielt de store reisemålene som alltid har vært store. Totalt sett er det i praksis bare reiser innen Norge som selges nå for tiden, sier Berge. Hos Finn Reise var det i forrige uke billetter til Oslo, Trondheim, Bergen, Tromsø og Stavanger som toppet salgsstatistikken.

Mange ruter

Den nye konkurransesituasjonen i Norge innledes neste uke. Torsdag starter Wizz Air tre av sine nye ruter, fra Oslo til henholdsvis Trondheim, Bergen og Tromsø. Selskapet skal etter hvert ha fire avganger mellom byene i Sør-Norge, og to daglige til Tromsø.

Noen dager før jul setter Wizz Air inn fase to i sin nye Norge-satsing og åpner nye ruter fra Oslo til Ålesund og Bergen. Dessuten ruter fra Tromsø til Bodø, og fra Tromsø til Stavanger, i tillegg til fra Trondheim til Bodø, Tromsø og Stavanger.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles