– Må stanse satsingen på langruter for å overleve

Flyanalytiker mener Norwegian bør satse på Norge og Europa for å overleve, og glemme langdistanse-satsingen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Når Norwegian skal bygge seg opp igjen som flyselskap i Europa, har selskapet selv sagt at langdistanseflyvninger til USA og Asia skal være en del av det nye produktet.

– Glem det. Nå bør fokus være på hjemmemarkedet, mener flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i konsulentselskapet WinAir. Han mener «Nye Norwegian» bør satse på Norge og Europa, og se bort fra å forsøke å skape økonomi i langruter som selskapet har tapt penger på.

Trenger ikke storflyene

I selskapets egen strategiplan fremover legger Norwegian opp til å satse mer innen Norden og Europa, og bygge seg opp med langdistanseruter frem mot 2022. Det vil trolig skje fra langdistansebasen selskapet har i London, men også med ruter fra bl.a. Norge.

Elnæs mener at selskapet ikke trenger de store og dyre Boeing 787 Dreamliner-flyene sine for å beholde deler av dagens langdistansetrafikk fra bl.a. Oslo Lufthavn.

-Norwegian kan, om markedet er der, benytte sine Boeing 737 Max på ruter fra eksempelvis Gardermoen til New York, og andre destinasjoner av interesse.

Kan overleve

Han mener Norwegian bør flytte fokuset vekk fra langdistanse og satse med all kraft på innenriks i Norge, Skandinavia og Europa.

– Da har selskapet en god sjanse til å overleve covid-19 perioden. Å satse mer lokalt tror jeg også er avgjørende for at staten vil vurdere en ny støttepakke til Norwegian. Det er viktig, for jeg tror selskapet vil ha behov for 3 – 6 milliard kroner for å komme seg videre, sier Elnæs til flysmart24. 

Han mener langdistanse-satsingen koster selskapet for mye, selv om driften har opphørt helt. Selskapet disponerer 35 Boeing 787 Dreamlinere i flåten og de medfører store kostnader og høy risiko.

– Disse flyene bør ut av balansen så raskt som mulig. 24 er leid og 11 eies – med høy gjeldsgrad – av Norwegian, sier Elnæs.

Satset først

Langdistanse-satsingen til Norwegian har ligget som en grunnleggende forutsetning fra tiden da Bjørn Kjos bygde opp selskapet. Hans visjon om et selskap med et globalt rutenett og satsing over store deler av kloden, forutsatte et stort nettverk av langruter.

Det førte til at selskapet bygde opp en stor langdistansebase på London Gatwick-flyplassen, i tillegg til direkteruter fra Skandinavia og mange av Europas storbyer. Mange av disse ble lagt ned som følge av selskapets pressede økonomi før korona-pandemien slo ut all langrutevirksomhet i mars.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles