Wizz Air øker i Norge – kan få betalt av staten for å fly

Det omstridte flyselskapet Wizz Air kan få betaling fra den norske stat for å fly i Norge. Foto: London Luton Airport

Da Wizz Air kom inn på det norske innenriksmarkedet var statsminister Erna Solberg (H) raskt ute med å forsikre at det er et selskap hun ikke vil reise med. Nå kan det vise seg at staten neste år kan betale Wizz Air for å fly på det norske innenriksmarkedet.

Selskapet er kraftig omstridt som følge av at det ikke har tariffavtaler med sine ansatte, og bruker utenlandsk mannskap på sine ruter i Norge. Mange fagforeninger boikotter derfor selskapet.

Mandag melder selskapet at det satser på enda flere ruter i Norge. Det gjelder Oslo – Stavanger og Oslo – Harstad/Evenes fra 15. desember, med priser fra 99 kr per strekning.

At det er et nytt og utenlandsk selskap får imidlertid ingen betydning når staten nå skal inngå nye avtaler med flyselskapene. Da kjøper staten flytjenester av flyselskapene fordi staten vil sikre et nødvendig minimums-tilbud til befolkningen. Dette fordi selskapene ikke klarer å få alle avgangene til å lønne seg på grunn av lav etterspørsel som følge av korona-krisen.

Ingen betingelse

Slik var staten kjapt ute for å kjøpe flyvinger da krisen kom i mars. Avtalene ble så å si over natten inngått med SAS, Norwegian og Widerøe.

Siden forrige gang avtaler ble inngått, har det imidlertid Wizz Air dukket opp med ruter fra Oslo til Trondheim, Bergen og Tromsø.

Nå kan det vise seg at staten må inkludere det ungarske lavprisselskapet i sine kjøp:

– Det er ikke betingelser i konkurransegrunnlaget som gjør at bare de «norske» selskapene er aktuelle, eller som utelukker andre, opplyser fagavdelingen i Samferdselsdepartementet til flysmart24, formidlet av rådgiver Tore S. Becker.

Var i markedet

Departementet opplyser at det i mars benyttet en fremgangsmåte der det har henvendt seg direkte til, og forhandlet med de tre norske selskapene som faktisk var i markedet. På den måten kunne det raskt dekke samfunnets behov.

Fordelingen av ruter har vært basert på den historiske markedsfordelingen mellom SAS, Norwegian og Widerøe.

Flyrutekjøpet er nå planlagt videreført ut i 2021, og fremgangsmåten for videre kjøp er til vurdering. Den må nå ta hensyn til Wizz Air har dukket opp som operatør på norsk innenriks:

– Vi vil komme tilbake til dette, opplyser fagavdelingen.

Måtte løses raskt

Anbudet har heller ikke vært lagt ut i EU/EØS-området fordi krisen kom plutselig. Norske myndigheter kunne derfor benytte såkalte nødkjøpsbetraktninger med grunnlag i EUs markedsregler for lufttransport. Denne fremgangsmåten er nå til vurdering i forhold til det kjøpet av flyruter for neste år.

Ordningen er lagt opp slik at selskapene får betalt en bestemt sum av staten for å fly avtalte avganger. Prisen per flyvning er på forhånd avtalt mellom partene. Det har derfor ingen betydning for betalingen hvor mange passasjerer som er om bord på de enkelte flyvningene.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles