33 av 54 avganger kansellert – kan få ny nødhjelp

Norwegian parkerte denne uken 15 av 21 fly på grunn av den økonomiske krisen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Dette er dagens bilde av krisen i Norwegian: Flyselskapet skulle ha hatt 56 avganger bare fra Oslo Lufthavn, men hele 33 av dem er kansellert. Nå er det mulig at selskapet likevel skal få statlig hjelp for å sikre konkurranse i luftfarten her i landet.

Da regjeringen mandag sa nei til mer støtte til selskapet, svarte det med å kutte alle utenlandsruter og permittere ytterligere 1 600 ansatte. Nå viser det seg at det ikke bare er utenlandsruter som blir innstilt som følge av at det nå bare er 6 av 21 fly tilbake i drift.

I dag – søndag – har har selskapet også innstilt en rekke avganger innad i Norge, stort sett over hele rutenettet. Det gjelder bl.a. avganger fra Oslo til Bergen, Harstad/Narvik, Tromsø. Stavanger, Trondheim og Kristiansand.

Tvunget til å kutte

– Norwegian må kutte i de løpende kostnadene, for å redusere flommen av kontanter ut av kassen til ett minimum. Det vil trolig dreie seg om mellom 100-150 millioner kroner. Det blir nok ingen endring på dette før etterspørselen tar seg opp og myndighetenes covid-19 restriksjoner slippes opp, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir til flysmart24.

Men det skjer mer som kan gi Norwegian økonomisk hjelp. Selv om regjeringen har sagt nei til mer direkte støtte til det skadeskutte selskapet, sier Elnæs at han håper forhandlingene som nå pågår i Stortinget om en kompensasjons- pakke til norske flyselskap skal hjelpe selskapet å holde seg på vingene.

Trenger ikke mer lån

Dette ble bekreftet i TVs Nyhetsmorgen søndag der Frp’s Jon Georg Dale sa at det jobbes med en kompensasjonsordning som skal være en hjelp også for Norwegian. Men, understreket han, forutsetningen for at Norwegian skal få mer statlig hjelp vil bli gitt på betingelse at også selskapet og eierne stiller opp.

– Dessuten at pengene går til å trygge flytilbudet for det norske folk, og ikke havner i lomma på utenlandske eierselskaper, sa den tidligere samferdselsministeren.

Pengene kan gi Norwegian helt nødvendig ny arbeidskapital.

– Det var på tide! Jeg tror det kan bety 1,5 – 2,0 milliard til Norwegian. Men, det forutsetter at partiene blir enige, sier Elnæs.

Selskapet har allerede fått lånegarantier for 3 milliarder kroner, som det har benyttet seg av. Men for et selskap som har en gjeld på 48 milliarder kroner, mener Elnæs at det ikke først og fremst er mer lån Norwegian nå trenger.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles