Straks Wizz Air satser mer skjer dette hos Norwegian

Se hva som skjer fra den 17. desember. Prisene hos Norwegian til venstre er før Wizz Air har meldt at det går inn på Oslo - Stavanger. Til høyre knapt en time senere. (Skjermdump)

Norwegian er på tå hev etter at Wizz Air har kastet seg inn som ny konkurrent på det norske innenriksmarkedet. Det kunne vi tydelig se da det ungarske flyselskapet meldte om to nye ruter.

Mandag ettermiddag lanserte Wizz Air rute fra Oslo til henholdsvis Stavanger og Harstad-Narvik, bedre kjent som Evenes. I kjent stil slo ungarerne til med priser fra 99 kroner.

Se på bildet ovenfor hva som skjedde da, se på datoen 17. desember. Til venstre er prisene før Wizz Air varslet at de ville inn på denne ruten, prisene til høyre knapt en time etterpå. Da hadde også Norwegian jekket ned sine priser på de samme strekningene.

– Dette viser at konkurransen virker, sier kommersiell direktør Terje Berge i Finn Reise til flysmart24. Han er sjef for landets største uavhengige salgskanal for flybilletter.

Slik gikk det med prisene

Før Wizz Air hadde meldt seg på Stavanger-ruten kostet en enkeltbillett 779 kroner. Det gjør den fremdeles – men bare frem til 17. desember. To dager før har Wizz Air startet sin rute, og knapt et par dager senere senker Norwegian sin pris til fastpris på 249 kroner.

Noe av det samme skjer på den andre ruten, fra Oslo til Evenes. Her synker prisene fra 829 kroner på den første konkurranse-dagen 15. desember, til 249 også her.

Men, til forskjell fra Stavanger, holder selskapet sitt prisnivå fra tiden før den økte konkurransen utover i måneden. I januar er prisen imidlertid igjen nede i 249 kroner.

«Wizz-byene» klarer seg best

Berge i Finn Reise sier det er tydelig å se hvilke norske ruter Wizz Air nå kaster seg inn på. Som følge av de siste smittevern-tiltakene med anbefaling fra statsministeren om å kutte unødvendige reiser også innenriks, har salget falt noe. Men:

– De byene der Wizz har kommet til, har nedgangen vært om lag 15 prosent mindre nedgang enn de andre på topplisten. Av disse igjen stikker Tromsø seg ut som eneste by som hos oss har flere bookinger enn i fjor. Her snakker vi faktisk om en økning på 6,2 prosent i forhold til samme tidsrom i fjor, sier Berge.

Vet hva de gjør

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier til flysmart24 at det ikke er overraskende at det er Stavanger og Harstad/Narvik som kommer nå.

– Overhode ikke overraskende. Dette er gode ruter med godt trafikkgrunnlag. Det ser ut til at Wizz Air vet hva de gjør. Det komme nok en rute Oslo – Kirkenes etter hvert også. Der er det også trafikkgrunnlag for det, sier Elnæs.

Spesielt var det ventet at Stavanger-ruten ville komme. Dette er en av de tre mest trafikkerte rutene i Norge under normale omstendigheter. De to andre, mellom Oslo og Bergen og Trondheim, kom selskapet i gang med fra 5. november.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles