Flygiganten kutter ut gratis mat og drikke om bord

Gratis mat og drikke på turen har vært en av produkt-fordelene hos Lufthansa. Snart er det slutt. Foto: Knut-Erik Mikalsen

De store flyselskapene i Europa har gradvis trappet ned servicen om bord, og rykket hakket nærmere hva som tilbys passasjerene hos lavprisselskapene. Nå gir nok et selskap opp tilbudet om mat og drikke inkludert i billettprisen.

Det gjelder Lufthansa. Den tyske flygiganten er det eneste selskapet i Europa som har et godt nok tilbud til sine reisende og kvalitet på produktet til å kunne kalle seg et 5-stjerners flyselskap.

Nå jekker det ned produktet og kutter ut all gratis matservering og drikkeservice på alle ruter innen Europa. Det inkluderer de to rutene selskapet opererer fra Gardermoen: Til knutepunktet Frankfurt og til München.

Flere vil følge

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir tror flere konkurrenter kommer til å følge etter Lufthansa:

– Det tror jeg vi må regne med. Flyselskapene må kutte i kostnadene og øke inntektene. Tiden med gratis mat og drikke på økonomiklasse nærmer seg slutten i Europa, som dermed er på linje med flyselskapene i USA, sier Elnæs til flysmart24.

Få andre

Beslutningen omfatter alle Lufthansa-konsernets selskaper, også Swiss og Austrian Airlines. Maten forsvinner først fra Austrian, så skjer det samme hos Swiss og til slutt også hos Lufthansa.

Sammen med bl.a. TAP Portugal, KLM og Turkish Airlines har Lufthansa til nå vært blant de nettverksselskapene som har bydd sine reisende på en matbit og drikke om bord også på rutene innen Europa. Fra mars skal det hos Lufthansa-selskapene bli salg av mat og drikke fra en salgsvogn.

Sinte kunder

– Nå er det ingen grunn til å velge Lufthansa fremfor Ryanair. De har nå samme service, er bare ett av de sinte innleggene flysmart24 har lest på sosiale medier etter det tyske selskapets beslutning.

Hos Lufthansa, derimot, sier Christina Foerster at dagens produkt ikke er godt nok, og at utvalget av mat skal bli bedre når kundene selv må betale for det. Hun sier at beslutningen er tatt på bakgrunn av feedback fra kundene.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles