Etter at Oslo Lufthavn har besluttet å stenge ned store deler av flyplassen, er det ikke bare terminalområder som er stengt. Også den ene rullebanen er ute av bruk.
På kartet nedenfor viser vi hvilke deler av flyplassens terminalområder som ikke er i bruk nå.
Alt skjer på grunn av den sterke passasjernedgangen i luftfarten som følge av korona-krisen. Den siste negative beslutningen for norsk luftfart var da Norwegian sist mandag besluttet å stanse all utenlandstrafikk. Også SAS har kuttet mange ruter. Dette er de to overlegent største selskapene på flyplassen.
Milliard-bygg
Det har ført til at flyplassens siste milliard-tilvekst, den såkalte pir nord, skal stenges igjen.
Utenlandsdelen ble stengt ned sist torsdag og innlandsdelen ble stengt ned i dag, fredag. Pir nord var også stengt i perioden fra 27. mars til 7. august.
Artikkelen fortsetter under tegningen.
Den opprinnelige terminaldelen på Gardermoen, terminal øst som ble tatt i bruk da flyplassen åpnet i 1998, har ikke vært i bruk siden mars. Nå skal den stenges fysisk av med en vegg.
– Det er ikke avklart endelig dato og tidspunkt for når veggene skal opp, men det vil skje i løpet av kort tid. Denne delen av terminalen har vært stengt siden 25. mars for innsjekk og sikkerhetskontroll. Derfor blir det ingen endringer for de reisende utover at alt blir enda mer sentralisert i den nye delen av avgangshallen, opplyser kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen på Oslo Lufthavn til flysmart24.
Forenklet transfer åpen
For de som kommer fra utlandet og skal videre inn i landet med fly er det kanskje greit å vite at forenklet transfer er åpen. Det betyr at hvis man reiser på en gjennomgående billett med SAS, Norwegian og Widerøe, kan man sende bagasjen helt frem uten å måtte sjekke inn på nytt igjen. Tollbehandlingen skjer på Gardermoen.
Det er også for en tid tilbake tatt en avgjørelse om å stenge del ene rullebanen gjennom hele vinteren. Valget har falt på å holde den vestre rullebanen åpen, mens den østre blir stengt.
Kraftig nedgang
Tallene bak beslutningen om å lukke store deler av flyplassen for å kutte kostnader til vedlikehold, strøm og andre driftskostnader er tydelige:
Trafikktallene for uke 46 viser en nedgang i antall passasjerer på Norges hovedflyplass med 86 prosent sammenlignet med tilsvarende uke i 2019. Antall flybevegelser – hvor mange fly som lander og tar av – er ned med 60 prosent.
Oslo Lufthavn presiserer at dersom trafikken skulle ta seg opp, vil de stengte områdene raskt kunne åpnes igjen.
- LES OGSÅ: Klare råd fra reise-topp før kjøp av Norwegian-billetter
- LES OGSÅ: Wizz Air utvider nok en gang rutenettet i Norge
- LES OGSÅ: Nye regler skaper forvirring – reisende kan få kjempebot
- LES OGSÅ: Flygiganten kutter ut gratis mat og drikke om bord
Meld deg på nyhetsbrev