Når korona-vaksinen har ført til lettelser i reiserestriksjonene i Europa neste år vil det utløse en priskrig på flybilletter som vi aldri har opplevd før. Det mener flyekspert.
– Det blir krig på alle ruter, innad i Norge og til og fra Norge og sørover i Europa. Lavprisselskapene skal «kick starte» etterspørselen i markedet i 2021.
Spådommen er det flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir som står bak. Han kjenner norsk og internasjonal flybransje inngående. Han er sikker på at heller ikke nordmenn vil nøle med å kaste seg på fly kommende sommer. Suget etter å oppleve en etterlengtet utenlandsreise vil da være stort, etter mer enn et år med restriksjoner.
Venter på å komme i luften
Flyselskapene har hundrevis av fly på bakken som de vil sette inn for å dekke den økende etterspørselen.
Etter måneder så å si uten inntekter vil kampen om passasjerene bli knallhard. Da tilsier all tidligere erfaring at flyselskapene vil bruke det samme knepet som før for å kapre reisende: Pris.
– Krigsarena blir luftrommet over Europa og hovedaktørene tenker jeg blir Ryanair, Wizz Air og easyJet. Hvilke ruter blir det prisras på? Alt av innenlands som Wizz Air flyr på og alt av ruter som opereres av lavprisfly selskapene til og fra Norge – uten unntak. Vi vil få oppleve det mest vanvittige salget av flybilletter noen gang når dette settes i spill, mener Elnæs.
Kraftig økning straks
– Har SAS og Norwegian en plass i denne krigen?
– Neppe, men Norwegian har en betydelig lavere kostnadsbase enn SAS. Det gjør Norwegian mer konkurransedyktig i ett slikt scenario, sier Elnæs.
At reisesuget i Europa er stort fikk vi tydelig demonstrert forrige uke da britene annonserte at de ville gå i gang med korona-vaksinering om kort tid. Reaksjonen kom umiddelbart, og flyselskapene meldte om en salgsøkning på 50 prosent så å si bare minutter etter at nyheten kom.
Den samme reaksjonen tror Elnæs vi også vil se i Norge.
Vil gi alt
Han er sikker på at det er lavprisselskapene kommer til å fyre opp i den kommende priskrigen. De vil utnytte en situasjon der de tradisjonelle nettverksselskapene som Lufthansa, KLM, Air France og British Airways er nedsyltet i gjeld og fortsatt jobber med å restrukturere seg.
Lavprisselskapene vil «gi alt» for å sikre seg sin andel av den forventede passasjerstrømmen – koste hva det koste vil:
– For Ryanair og Wizz Air – som begge har krigskassene fullastet med kapital – spiller det ingen rolle. De vil gi alt for sikre markedsandeler på bekostning av hverandre og fullprisflyselskapene, som nå er ned saltet i gjeld og til dels vingeklippet. Det er den perfekte storm for aggressive og vel kapitaliserte lavpris flyselskap, mener Elnæs.
- LES OGSÅ: Charter-gigant i ny drakt satser på kraftig reise-boom
- LES OGSÅ: Smitten faller raskt – mer enn halvert på tre uker
- LES OGSÅ: Tomme fly – nå reduseres tilbudet enda et hakk
- LES OGSÅ: Hardt ut mot navnevalg på nytt flyselskap: – Utrolig teit