Hardt ut mot navnevalg på nytt flyselskap: – Utrolig teit

Markedsførings-ekspert Trond Blindheim (innfelt) synes navnet Flyr på det nye norske flyselskapet er et svært dårlig valg. Foto: Kristiania/skjermdump av Flyrs logo)

Norge skal i løpet av de neste seks månedene få et nytt flyselskap. I helgen ble det kjent hva selskapet skal hete. Valget av navnet Flyr har fått mange til å riste på hodet, og kritikken er hard.

– Utrolig teit, mener en av landets fremste markedsføringseksperter, dosent Trond Blindheim ved Høyskolen Kristiania.

Innovasjons-professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole er like oppgitt og har følgende råd: – De bør gå tilbake til tegnebrettet og tenke nytt, sier han til flysmart24.

Liker engasjementet

Det er Braathen-arving og investor Erik G. Braathen som står bak det nye selskapet, som skal konkurrere med SAS, Norwegian og Wizz Air på norsk innenriks.

I tillegg skal det fly til enkelte storbyer i Europa. Det nye selskapet har fått med seg mange tidligere nøkkelpersoner fra Norwegian.

Selskapet selv begrunner navnevalget med at det er enkelt.

– Vi setter stor pris på engasjementet rundt Flyr. Vi valgte et navn som reflekterer enkelheten i selskapet og produktet vi er i ferd med å bygge. Vi starter opp Flyr med mål om å levere den enkleste flyreisen, basert på passasjerenes behov. Navnevalget utfordrer kanskje tradisjonelle regler og forventninger, og på samme måte ønsker vi å være en utfordrer innen luftfarten. Fly er det vi kan best, og det eneste vi skal drive med, skriver Erik G. Braathen i en epost til flysmart24.

Åpenbar feil

Dosent Trond Blindheim mener selskapet gjør en åpenbar feil ved å ikke benytte anledningen til å bruke Braathens-navnet:

– Valget av navn er utrolig teit. Min personlige mening er at Braathen hadde vært langt bedre, av grunner vi alle kjenner, sier Blindheim. Han forklarer:

– Braathen er et kjent og kjært merkenavn mange har positive assosiasjoner til, sier han.

Braathens, opprinnelig Braathens SAFE, var en veletablert og godt likt merkevare frem til selskapet ble slukt av SAS i 2002 og ble til SAS Braathens i 2004.

Professor Tor W. Andreassen mener selskapet må komme opp med et nytt navn.

Ville vekke følelser

– Flyr er etter min mening et dårlig valg av navn av to grunner: Det er vanskelig å uttale på andre språk og det er for generisk. De kunne kalt det for Braathens som for noen eldre ville vekke nostalgiske følelser, men for de yngre vil det være «bare et navn». Konklusjonen er derfor at de bør gå tilbake til tegnebrettet og tenke nytt, sier Andreassen.

Han sier at det viktigste er at navnet har innebygget assosiasjoner som avsender ønsker at mottaker skal ha av selskapet straks de hører navnet eller ser logoen.

– De kan for eksempel «bygge inn» geografisk opphav som Norwegian og SAS. Eller de kan signalisere at det er et billig-alternativ, eller at de er moderne eller folkelige – som People Express, sier Andreassen. People Express var en tidlig utgave av lavprisselskap, etablert i USA på 70-tallet.

Kan ikke uttale

Også i kommentarfeltene på sosiale medier får navnevalget gjennomgå, og man må lete lenge for å finne de som synes navnet er et godt valg. En ekspedisjonsleder, italienskfødte Diego Ferioli i Hurtigruten er et unntak, og mener det ikke er så farlig at Flyr et et navn som er vanskelig å uttale i andre land og markeder:

– Det er en del norske og nordiske produktnavn som er brukt i internasjonal sammenheng uten så mye drama. Det gjør ikke noe hvis noen uti verden uttaler Flyr på feil måte. Halve Norge og UK kjøper Skyr (islandsk yoghurt) på butikk uten å uttale det riktig på islandsk vis. Jeg jobber i Hurtigruten og kan bekrefte at nesten ingen av de engelsktalende gjester om bord kan uttale navnet på rederiet eller skipet de befinner seg på, skriver han.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles