Navnet på det nye norske flyselskapet er nå klart

Teamet som jobber med å bygge opp Flyr, med Tonje Wikstrøm Frislid i spissen. Fra venstre: Peer Bratlie, Madeleine Rieber Waldjac, Tonje Wikstrøm Frislid, Bjørn Erik Barman-Jenssen, Thomas Ramdahl og Eline Sophie Skogen Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen

Norge skal innen et halvt år ha enda et flyselskap på vingene, det er det flyarving og investor Erik G. Braathen som står bak. Navnet på det nye selskapet har imidlertid vært en dyp hemmelighet, men nå et det klart.

Selskapet skal hete Flyr.

Dette blir avslørt på selskapets nettside, som inntil nå har hatt navnet nyttflyselskap.no. I tillegg til Braathen står en rekke tidligere og profilerte ledere fra Norwegian bak det nye selskapet.

Enkelthet i modellen

Selskapet selv skriver på sine nettsider at navnet gjenspeiler enkeltheten i forretningsmodellen og produktet det skal tilby markedet.

– Vår ambisjon er å gjøre Flyr til den enkleste flyreiseopplevelsen, basert på passasjers etterspørsel. Kanskje utfordrer navnet også noen konvensjoner og forventninger, på samme måte som vi har som mål å være en utfordrer i flyindustrien. Å fly er det vi gjør best, og det er det eneste vi planlegger å gjøre, sier Braathen.

Blir fort kjent

Navnet hadde ikke vært førstevalget til flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir, men mener navnet Flyr vil bli snakket om:

– Braathen hadde vært mitt førstevalg, men Flyr er ett navn som vil skape debatt og dermed blir fort kjent. Men har ikke noen internasjonal klang, som nok det er en mening med. Flyr skal satse på norsk innenriks. Joda, det er enkelt og greit med Flyr, sier Elnæs til flysmart24.

Andre som har kommentert saken, reiser tvil om selskapet noen gang kommer på vingene. Det gjelder bl.a. den tidligere Norge-sjefen for Singapore Airlines, Henrik Hanevold som i en Facebook-kommentar skriver: – Hvis det selskapet kommer i luften blir jeg overrasket.

Fikk avslag

Flyr skal konkurrere med SAS, Norwegian og Wizz Air på det norske markedet.

Det er ennå mange uklare forholdt rundt selskapet, ikke minst hvordan prosjektet skal finansieres. Erik G. Braathen søkte staten om 1,5 milliarder kroner i oppstartstøtte fra ordningen med finansiell hjelp i forbindelse med korona-krisen, men fikk avslag.

Selskapet har heller ikke vært åpen om hvor det skal operere. På nettsiden skriver det generelt at det «skal fly mellom norske byer og kjente reisemål i Europa.»

Ikke hele dagen

Selskapet har imidlertid gått ut med at det ikke skal fly gjennom hele dagen, slik andre flyselskap gjør for å utnytte flyflåten best mulig. Flyr skal ifølge egen presentasjon bygges opp rundt passasjerenes behov, og fly færre, smartere flyvninger til steder og tider folk har behov for å reise. 

Derfor bygges selskapet opp slik at det ikke er avhengig av å få stadig flere til å fly stadig mer for å oppnå lønnsomhet. 

Selskapet skriver at det tar sikte på å være på vingene i første halvår av 2021. Det er for øyeblikket rundt 30 ansatte som jobber med å få prosjektet i luften.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles