SAS-sjef Rickard Gustafson sørger for en skikkelig kalddusj for som jubler over at de seneste vaksine-nyhetene skal gi et flyrutetilbud som det vi hadde før korona-krisen. En gjenopphenting til det nivået vil ta mange år, advarer han.
Dette skriver konsernsjefen i sine analyser om selskapets fremtid etter å ha lagt frem et historisk stort underskudd. SAS er knallhardt rammet av covid-19 krisen og reiserestriksjonene og presenterer et kvartals-resultat på minus 3,2 milliarder svenske kroner. Regnskapsåret fra november 2019 til oktober 2020 ble beksvart med et underskudd før skatt på 10,2 milliarder svenske kroner – det verste noensinne for selskapet.
Mange år frem
Gustafson er ikke spesielt optimistisk med hensyn til å kunne bygge opp rutetilbudet igjen raskt, selv om det nå kommer stadige meldinger om nye vaksiner mot covid-19.
– Vår oppfatning er at en fortsatt gjenopphenting for flybransjen kommer til å foregå til 2022 innen etterspørselen når mer normale nivåer. Å nå nivåene før covid-19 vil ikke skje før ytterligere noen år etter det, skriver Gustafsson.
Han mener at markedet fortsatt vil være preget av usikkerhet, selv etter det seneste vaksine-gjennombruddet.
Kreves også helsesertifikat
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier til flysmart24 torsdag morgen at han er enig i SAS-sjefens betingede optimisme:
– Jeg tror at flytilbudet innenlands i Norge og andre land i Skandinavia kan være tilbake i 2022, men til og fra Europa kan ta lengre tid. For langdistanse ser det meget mørkt ut, her kan det gå helt til 2024-25 for tilbake på 2019 nivå, sier Elnæs.
Han tror vaksinen vil hjelpe, men at det er ikke er nok:
– Alt er avhengig av at vaksiner rulles ut på global basis og at det kommer på plass digitale helsesertifikat for å fly og reise mellom land, tror jeg, sier han.