Flykunden kjøpte billett minuttet for sent – fikk gebyr

Mange velger å bruke Vy-togene til og fra Oslo Lufthavn. Da gjelder det å sette seg i riktig vogn. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Skal du reise med Vy til Oslo Lufthavn bør du ha tungen rett og munnen og stålkontroll på hvilken togvogn du setter deg i. Ellers kan togturen til flyplassen bli veldig dyr.

Akkurat det fikk en passasjer fra Trondheim erfare da vedkommende skulle ta toget en søndag i slutten av september for å ta flyet fra Gardermoen til Værnes.

Uheldigvis for kunden, noe stresset og ukjent med Oslo S, hoppet hun på feil tog og satte seg i tillegg i feil vogn. Straks etter avgang ble hun kontrollert og appen hennes viste at hun hadde kjøpt billett etter at hun hadde gått på toget. Gebyret er 1 150 kr men reduseres til 950 kr hvis du under kontroll aksepterer gebyret.

Satte seg smitte-beskyttet

Situasjonen oppsto etter at kvinnen hadde kommet om bord, og oppdaget hun at hun hadde tatt feil tog. Hun fant ut at hun rakk å bytte til riktig tog på Lillestrøm. Hun lette etter en plass å sitte. Fordi hun måtte bytte til riktig tog gikk hun fremst i togsettet, for å komme rasket mulig over til riktig spor for toget til flyplassen. Hun fant et sted hvor det ikke var så mye folk og hvor hun satt mest mulig smitte-beskyttet.

Hun la ikke merke til at hun satte seg i en del av toget der det kun var tillatt for folk med forhåndskjøpt billett. Kort tid etter avgang Oslo S ble hun gjenstand for kontrollører. De viste ingen nåde.

Pekte på klokken

Det endte i gebyr. Hun hadde kjøpt billett på appen kl. 18.16 mens toget gikk klokken 18.15. Kontrollørene viste til at hun hadde kjøpt billetten et minutt for sent. Hun mente at det var urimelig å bli ilagt gebyr når hun hadde gyldig billett på kontrolltidspunktet, samt at hensiktene hennes var gode da
hun satte seg i togsettet hvor det var få andre. Dessuten oppfattet hun situasjonen som veldig stressende og ubehagelig.

Hun klaget til Vy og ba om å få pengene tilbake, uten hell.

Nå har saken også vært behandlet av Transportklagenemnda for kollektivreiser – uten at det heller hjalp kvinnen. Nemnda vil ikke gi kvinnen medhold. Den viser til at det er kunden selv som må sørge for å ha tilstrekkelig tid til å kjøpe billett før avgang.

Kan unndra seg kontroll

Kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i Vy sier til flysmart24 at det ikke er noen grunn til å si at kvinnen var utsatt for en for streng behandling:

– Kunden satt i en vogn der alle skal ha kjøpt billett før de kommer om bord på toget. Det dreiers seg om en ubetjent vogn. Hvis man ikke har gyldig billett skal man benytte betjent vogn, sier han.

Vy viser i sitt svar til klagenemnda til at de ubetjente vognene er tydelig merket med «kun gyldig billett». Vy skriver at selskapet ikke kan svare for hva klager har planlagt forut for togreisen og viser til at før man går
om bord må man ha billett i orden.

– Dette er vesentlig og nødvendig. Ellers vil man kunne legge til rette for at man kjøpte billett via app når det utføres kontroll og på den måten
kunne unngå å betale for reisen, og dernest forsøke å unngå å bli ilagt kontrollgebyr, skriver Vy.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles