Fikk for kort ferie – krevde erstatning etter Syden-tur

Ferieturen til Syden ble kortere enn familien likte. Det krevde de erstatning for. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Klagenemndene for flyreiser og pakkereiser må ta stilling til mange spesielle klagesaker fra norske reisende. Som passasjerene som ville ha erstatning fordi ferieturen ble to dager kortere enn det de hadde betalt for.

Flysmart24 har på årets siste dag bladd litt i bunkene til Transportklagenemndene for flyreiser og pakkereiser, på jakt etter hendelser som handler om andre forhold enn de vanligste – kanselleringer og forsinkelser.

Her er en knippe saker som vi fant, og der konklusjonen også kan gi en pekepinn for andre reisende om hvor nemndene legger listen for å gi kunden medhold.

Fikk for kort ferie

Sjekk reisetidene: Det kan være lurt å kaste et ekstra blikk på flytidene når reisen bestilles. Det hadde ikke en familie på fem gjort da de skulle på sommerferie til Alcudia på Mallorca. De skulle være en uke, men flyet ankom Palma først ved 23-tiden om kvelden og gikk hjem igjen kl. 14.35.

Det gjorde at de mistet et par dager av ferien, og krevde kompensasjon. Men pakkereisenemnda fant ut at Ving hadde gitt alle opplysninger om reisetidene korrekt og at dette var tydelig nok da de bestilte. Derfor ble kravet avslått.

Laget bråk på hotellet: En far klaget over at hans sønn var blitt fysisk kastet ut av hotellets innkjørsel i Markarska i Kroatia. Han klaget over denne behandlingen og krevde kompensasjon fra Apollo.

Apollo innhentet imidlertid rapport fra stedet. Derfra ble det bekreftet at sønnen ble utvist fra hotellet, men det var grunnet bråk som hadde forstyrret andre gjester. Hotellsjefen bestrider at sønnen ble fysisk angrepet. Pakkereisenemnda avviste derfor farens krav.

For billig til å være sant

Tålte ikke maten: Et par på reise med TAP til Lisboa klaget til besetningen etter at det ble servert sitrusfrukt til passasjerene. Den ene var allergisk mot dette, men ble etter eget utsagn dårlig behandlet da hun gjorde kabinbesetningen oppmerksom på det.

Først etter et par timer ble folk gjort oppmerksom på den allergiske passasjeren, som forlangte en unnskyldning og kompensasjon. Beklagelsen fikk hun fra TAP, men flyklagenemnda mente det var umulig å ta stilling til økonomisk krav siden det var en ikke-økonomisk skade, og avviste saken.

For billig til å være sant: En familie på seks hadde bestilt ferie i Kemer i Tyrkia for 24 000 kroner. Prisen for to uker på 5-stjerens hotell var feil, og Tyrkiareiser ga dem beskjed om dette to dager senere. Riktig pris skulle være 11 897 kr per person.

De fikk tilbud om pengene tilbake. Gruppen krevde å få beholde bestillingen til prisen de hadde betalt. Pakkereisenemnda mener at prisen var så lav at kundene burde ha forstått at den var feil, og avviser kravet fra gruppen.

Havnet på feil sted

På feil hentested: To feriegjester på Gran Canaria måtte ta taxi til hotellet fordi bussen, som var forhåndsbetalt, ikke dukket opp. Derfor mente de at Reisegiganten måtte betale mellomlegget.

Da saken ble undersøkt av pakkereisenemnda kunne selskapet opplyse at GPS-data fra buss-selskapet bekreftet at bussen hadde stått der den skulle, men at gjestene må ha gått til feil sted.

Som et plaster på såret fikk de tilbake busspengene, men taxiutgiftene på 42 euro måtte de pent betale selv.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles