Dette året blir helt avgjørende for Norwegian. De som følger reisebransjen i Norge tett har stor tro på at konkurs-truede selskapet skal overleve når avgjørelsen blir tatt i 2021.
De er imidlertid klare på at Nye Norwegian vil fremstå annerledes enn det selskapet vi kjenner, og at endringene vil være en forutsetning for å overleve.
I løpet av få uker blir det klart om den pågående redningsoperasjonen lykkes, eller om Norwegian blir enda et selskap som havarerer på grunn av økonomiske problemer, som har blitt forsterket av korona-krisen.
Flysmart24 har bedt et panel på fire sentrale personer om å gi sin vurdering av selskapets skjebne. De har alle troen på at vi på årets siste dag ikke kan se slutten på det norske lavpris-eventyret, men at produktet Norwegian vil måtte bli endret.
Langdistanse ryker
Espen Andersen er førsteamanuensis i strategi ved handelshøyskolen BI i Oslo, og mener sjansene for Norwegian er gode, spesielt etter at selskapet like før jul fikk eiernes klarsignal til å hente inn fire friske milliarder kroner.
– Generalforsamlingen sørget for at de er rigget for restrukturering, men jeg har en mistanke om at det nok tar litt lenger tid før situasjonen er normalisert. Det spørs om de ikke må kutte langdistansesatsingen, mener han.
Hos Tor W. Andreassen, professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole i Bergen, er det også optimismen som rår i synet på Norwegians fremtid:
Imponert over jobben
– Jeg er imponert over deres finansielle grep for å holde seg i luften, konkursbeskyttelse og nå senest emisjon. De kjemper på. Fritidsmarkedet vil komme tilbake raskt straks man har land å reise til. Mye tyder på høsten 2021. Det betyr at markedet ligger foran dem, mener Andreassen.
Da handler det ifølge professoren om å overleve til markedet kommer.
– For meg er det to ting som må skje: gjelden må reduseres og flyparken tilpasset et lavere nivå. Kjos sin kongstanke, som var god, var å fly oversjøisk. Denne satsingen må de gi fra seg og heller bygge seg opp igjen markeds- og finansielt ved å sikre lønnsom drift i Norge, Norden, og Europa. Norwegian sin forretningsmodell er liv laga, mener han.
Tror på solid plan
Den som har vært tettest på situasjonen er uten tvil flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir. Han tror Norwegian kan legge frem en solid og bærekraftig forretningsplan i slutten av januar.
– Nye Norwegian tror jeg blir vesentlig nedskalert, til 70-80 fly av typen Boeing 737-800 og Boeing 737 Max. De store Boeing 787 Dreamlinere henger i en tynn tråd og vil nok forsvinne helt eller delvis fra Norwegian. Selskapet vil i fremtiden fokusere mest på Norge og Norden markedene og ruter til og fra Europa, mener Elnæs.
Hos landets største reisebyrå, Berg-Hansen, er det tommelen opp fra kommunikasjonsdirektør Anette Mathun Koefoed:
Tilbake til suksess-oppskriften
– Ja vi har stor tro på at ledelsen gjør de rette grepene og klarer å redde selskapet. Norwegian har en sterk merkevare som gir dem en god plattform videre, sier hun.
Byrå-toppen mener at det mest åpenbare for selskapet er å redusere gjeld.
– Dette vil nok mest sannsynligvis gjøres gjennom en eksempelvis redusert flyflåte, redusert rutetilbud og færre ansatte. Selskapet vil nok bli mindre, men vil ha et sterkere fokus på lønnsomhet fremfor vekst. På mange måter blir det å gå tilbake til sin opprinnelig suksessoppskrift, sier hun.
- LES OGSÅ: Fikk for kort ferie – krevde erstatning etter Syden-tur
- LES OGSÅ: Tilbyr nå korona-test med svar etter få timer
- LES OGSÅ: Krever fersk korona-test også for transitt-passasjerer
- LES OGSÅ: Norwegian med massiv satsing til sommeren