Hvert år presenterer nettsiden Airline Ratings en liste over verdens sikreste flyselskaper. Også i år kåres det australske selskapet Qantas som vinner. En norsk flyekspert advarer mot slike kåringer.
Listen for 2021 toppes etter Qantas av Qatar Airways, Air New Zealand, Singapore Airlines og Emirates på de fem første plassene.
De europeiske selskapene har en litt mer beskjeden plassering: British Airways (10), SAS (16), Finnair (17), Lufthansa (18) og KLM (19) fått plass på sikkerhets-toppen.
Blant lavprisselskapene er det bare tre europeiske blant de 10 beste på sikkerhet: Utskjelte Wizz Air, Ryanair og EasyJet.
Ødelegge omdømme
Airline Ratings har vurdert 385 ulike flyselskaper ut deres ulykkeshistorikk, om selskapene har vært utsatt for alvorlige hendelser, tilsynet fra sikkerhetsorganer samt alderen på flåten.
Christian Kamhaug er grunnlegger av podcasten Flypodden og har 13 år i luftfartsnæringen bak seg. Han har byttet bransje, men følger næringen tett. Han er svært skeptisk til at det lages lister som den Arline Ratings presenterer:
– Flysikkerhet i dag er noe helt annet enn for 20-30 år siden. Nå er det veldig sjelden et flyselskap har ulykker, og et selskap som har flere ulykker ville ikke kunne overleve i dag. Omdømmet ville være ødelagt, sier Kamhaug til flysmart24.
SAS var ute av listen
Hans konklusjon er at folk har lite å frykte med å sette seg inn i et fly i dag:
– Alle seriøse flyselskaper tar sikkerhet på største alvor, og de aller fleste er trygge å reise med. Å forsøke å måle det ene flyselskapet som sikrere enn det andre og lage slike lister er bare tull, mener han.
At flyselskap kan bli fjernet fra en liste over verdens sikreste flyselskap kan ha tilfeldige årsaker. Som da SAS forsvant fra listen etter ulykken på Linate-flyplassen i Milano i 2001. Etterforskningen viste at SAS var uten skyld i katastrofen, men hendelsen ble likevel klebet ved SAS som fikk sikkerhets-anmerkning.
Mange faktorer
Han sier at Qantas ofte blir trukket frem som et selskap som «aldri» har hatt ulykker.
«Alle tar sikkerhet på største alvor»
Christian Kamhaug. Foto: Privat
– Det stemmer at de ikke har hatt en dødelig ulykke siden 1951. Men sånn er det med mange andre flyselskaper også. Hverken Ryanair eller Wizz Air har hatt alvorlige ulykker. Nå skal det sies at Airline Ratings har endret måten de lager disse listene på, slik at de nå ser på flere kriterier enn hvor lenge siden det har hatt en dødsulykke. Sikkerhet handler om mye mer enn det, mener Kamhaug.
Daglige hendelser
Geoffrey Thomas er ansvarlig utgiver av nettstedet, og vedgår at sikkerhet i luften er et sammensatt fenomen:
– Alle flyselskaper har hendelser hver dag, og mange er knyttet til problemer med produksjonen av fly eller motor. De skyldes ikke operasjonelle problemer hos flyselskapet. Det er måten flybesetningen håndterer disse hendelsene på som bestemmer et god sikkerhet et flyselskap har, sier Thomas.
Han sier at bare alvorlige hendelser er tatt med. Han mener likevel at de flyselskapene som har havnet på listen, har en sikkerhet som gjør at de er de fremste i klassen, bl.a. fordi de har en flyflåte med lav gjennomsnittsalder.
- LES OGSÅ: Ventet i måneder på penger tilbake – har krav på renter
- LES OGSÅ: Charter-gigant tror det blir en normal Syden-sommer
- LES OGSÅ: Polet gir seg i kampen om taxfree-salget på flyplassene
- LES OGSÅ: Tror Norwegian overlever – men tilbudet blir endret