Ventet i måneder på penger tilbake – har krav på renter

Da korona-pandemien slo inn over Norge i mars, ble mange flyreiser avlyst. Mange kunder venter ennå på å få pengene sine tilbake. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Titusener av norske passasjerer har måttet vente i månedsvis på tilbakebetaling av kansellerte flyreiser som følge av korona-pandemien. Nå har flyklagenemnda avgjort at en Norwegian-kunde som måtte vente lenge, har krav på å få utbetalt forsinkelsesrenter fra flyselskapet.

Dermed ligger det an til at Norwegian, SAS og andre flyselskaper som har somlet med refusjon til folk, kan få nok en bølge av pengekrav fra misfornøyde kunder etter de massive korona-innstillingene.

Nemnda har nettopp avgjort det første krav om renter, men det varer ikke lenge:

– Vi har flere saker med lignende spørsmål om forsinkelsesrente som vil bli behandlet fremover, sier Cecilie Asak Oftedahl til flysmart24. Hun er daglig leder for sekretariatet for Transportklagenemnda for fly og pakkereiser.

Ingenting hjalp

Utgangspunktet for nemnda er at folk som må vente mer enn sju dager etter at krav om refusjon er satt frem, har krav på forsinkelsesrenter.

Denne konkrete saken gjaldt en reise for en familie fra Oslo til Helsingfors. Den skulle foregå med Norwegian den 3. april – altså etter at korona-krisen hadde slått inn over Norge.

Flyreisen ble kansellert den 26. mars og kunden krevde refusjon. Men i likhet med svært mange andre i samme situasjon måtte han vente lenge på pengene. De ble tilbakebetalt først nesten fire måneder senere – den 17. juli.

Stanse billettsalget

Også reisebyrået purret på Norwegian på vegne av kunden, uten at dette tilsynelatende hjalp noe.

Da familien endelig fikk sine penger, mente de at de hadde ventet så lenge at de hadde krav på å få utbetalt forsinkelsesrenter.

Reisebyrået Kilroy skriver til nemnda at Norwegians opptreden var så sendrektig at selskapet etter hvert har vurdert å stanse salget av Norwegian-billetter til sine kunder. Det er nemlig reisebyrået som får skylden for ikke å betale tilbake, selv om det ikke kan refundere før flyselskapet har gitt klarsignal om det.

Norwegian betalte etter hvert tilbake pengene, men avslo tvert kravet om renter for den forsinkede tilbakebetalingen. Det mente at kanselleringen var utenfor selskapets kontroll og at selskapet hadde gjort opp for seg ved å tilbakebetale pengene.

Må følge samme regler

Det mente kunden ikke holdt, og dermed havnet saken i flyklagenemnda. Der har familien nå fått fullt medhold. Noe stort beløp er det ikke snakk om:

– I denne saken utgjør forsinkelsesrentene etter hva jeg kan se rundt 130 kroner, sier Oftedahl.

Det er ikke beløpets størrelse som er avgjørende her, men det faktum at nemnda har funnet ut at Norwegian må forholde seg til regler om betalingsfrister på samme måte som privatpersoner må når de gjør opp for seg for sent.

Vil ikke svare

Flyklagenemnda mener at kunden har rett på refusjon innen syv dager, og mener at Norwegians somling i denne saken tilsier at familien har krav på forsinkelsesrenter.

– Nemnda mener at klager har krav på lovens forsinkelsesrente på
refusjonsbeløpet, regnet fra 7 dager etter at klager krevde refusjon den 26. mars 2020, heter det i klagenemndas vedtak.

Flysmart24 har bedt Norwegian om å avklare om selskapet vil godta vedtaket eller ikke, men har ennå ikke fått svar. Selskapet har heller ikke svart flyklagenemnda som har bedt dem om en kommentar til kravet om forsinkelsesrente.

Må sette frem krav

Den erfarne reiselivs-juristen Rolf Forsdahl sier at klagenemnda rett og slett har slått fast at forsinkelsesloven også gjelder ved refusjon av flybilletter, når refusjonen skjer senere enn hva loven eller forskriften setter som forfallstidspunkt.

Det er kundene som må kreve rentene:

– Man må merke seg at flyklagenemnda forholder seg til klagers krav. Der det ikke er krevd forsinkelsesrente, vil nemnda normalt ikke tilkjenne slike. Avgjørelsen oppfordrer jo fremtidige klagere om å inkludere slike renter i kravet. Men avgjørelsen betyr ikke at flyselskapene skal utbetale forsinkelsesrente i gamle saker uten at det er fremsatt krav om det. Den vanlige foreldelsesfristen på tre år gjelder da også slike krav, sier Forsdahl.

Forsdahl var leder leder for Virke Utland i en årrekke, og har jobbet med komplisert reise-juss.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles