Norwegian har torsdag gjort det kjent at selskapet trekker seg fra all langrute-satsing fremover, og vil konsentrere seg om Europa. Det kan åpne for at SAS satser end mer på langruter, også fra Oslo.
– Når en operatør trekker seg ut av et marked åpner det muligheter for andre aktører, sier pressesjef i SAS, John Eckhoff, til flysmart24.
Det er i forbindelse med planene om gjenoppbygging av Norwegian at selskapets styre har besluttet at satsingen fremover skal være Norden og Europa.
De store Dreamliner-flyene skal ut av flåten og satsingen på langdistanse-ruter skal avvikles.
SAS kan snu raskt
SAS operer normalt én non stop interkontinental rute fra Norge, fra Oslo Lufthavn til Newark-flyplassen utenfor New York. I tillegg drev selskapet en rute fra Gardermoen til Miami, som før korona-krisen ble en sesongrute.
Nå har situasjonen plutselig endret seg i og med Norwegians exit fra langdistanse:
– Vi i SAS er klare til å snu oss relativt raskt for å sikre de reisende et best mulig tilbud, inkludert langdistanse-ruter direkte fra Oslo. Hvordan rutetilbudet og passasjergrunnlaget fra Oslo kommer til å se ut i fremtiden, er nok litt tidlig å si. Trolig kommer antallet forretningsreisende til å gå noe ned, og at SAS får større andel fritidsreisende, sier pressesjef John Eckhoff i SAS til flysmart24.
Tøff konkurranse
SAS har til nå satset spesielt mye på forretningsmarkedet, men har også økt sitt tilbud til fritidsreisende kraftig de senere årene. Da har man giret opp rutetilbudet til typiske feriemål, spesielt i Middelhavs-området.
Eckhoff sier at ny passasjermiks gjør at selskapet nøye må vurdere hvilke destinasjoner som er interessante, og at det må ligge en fleksibel tilpasning til sesongvariasjoner i bunnen.
– Konkurransen om passasjerene blir tøff, men SAS har et attraktivt tilbud og skal fortsatt sørge for å være det foretrukne selskapet for reisende inn, ut og innen Skandinavia, sier Eckhoff.
Risikabel satsing
Også flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir mener at en økt SAS-satsing kan bli en mulighet, selv om satsing på akkurat langdistanse i en korona-situasjon kanskje ikke er det selskapene tenker mest på:
– Nei, langdistanse er det mest risikable i forbindelse med covid-19 og strenge reise-restriksjoner over kontinentene. Men det at Norwegian trekker seg helt ut av dette markedet åpner for nye muligheter. Spesielt for SAS som har mange nye langdistanse fly, sier Elnæs til flysmart24.
Får mange nye fly
SAS hadde – før korona-krisen slo inn i mars – en klar plan om å satse mer på langdistanse. Selskapet har kjøpt inn nye langdistansefly av typen Airbus A350 og Airbus A330.
Når Norwegian trekker seg fra mange ruter som også kunne være aktuelle for SAS, åpner det for en fornyet mulighet for SAS.
En joker kan også bli innkjøpet av den litt mindre flytypen Airbus A321LR, som kan dekke behovet for ruter med litt lavere passasjer-tilgang enn rutene mellom de store knutepunktene. Dette kan eksempelvis være ruter fra Oslo til destinasjoner i det østlige USA.
- LES OGSÅ: Norwegian kutter langdistanse – satser på Europa
- LES OGSÅ: Trump-tilhengere lager bråk på fly – ansatte gruer seg til jobben
- LES OGSÅ: Alle må teste seg på grensen – men ikke ennå
- LES OGSÅ: Turist-krise i norsk feriefavoritt – håper på sommeren