De europeiske flysikkerhetsmyndighetene godkjente onsdag at flytypen Boeing 737 Max kan brukes av europeiske flyselskaper. Norwegian har 18 fly av denne typen, men har ikke gjort konkrete beslutninger om å ta den ulykkesbelastede flytypen i bruk.
Det er godt nytt for passasjerer med flyskrekk.
Flyene har, som resten av verdens flåte av Max-fly, vært forbudt å bruke i nesten to år nå etter to katastrofer i 2018 og 2019:
Nær 350 mennesker ble drept etter at to Max-fly styrtet, begge like etter avgang og med samme hendelsesforløp.
Max-flyet ikke med
Hos Norwegian, som er inne i en avgjørende fase for å sikre videre drift, har man ikke tatt stilling til om når de parkerte Max-flyene eventuelt skal inn i drift igjen.
– Det er for tidlig for oss å si noe om dette nå, gitt rekonstruksjonsprosessen vi er inne i. Per nå har vi mellom syv og ni fly i drift, og planlegger opp mot 50 til sommeren. Enn så lenge har vi lagt planer uten Max’en, sier pressesjef i Norwegian, Tonje Næss, til flysmart24.
Dermed kan de som planlegger å bruke Norwegian, men er redd for å fly Max-flyene, slippe skuldrene ned – i alle fall inntil videre.
Usikker på Norwegian
Selskapet satser alt på at den kommende sommersesongen skal bli tidspunktet da Norwegian virkelig tar av igjen.
Ledelsen håper å klare å skaffe såpass mye frisk kapital at selskapet kommer seg ut av konkursbeskyttelsen i Norge og Irland. Dette kan bli så sent som i april.
Likevel, at den norske stat ved regjeringen har sagt ja til å være med på denne prosessen, har fått analytikerne til å mene at Norwegian skal klare å komme seg gjennom krisen. Da som et sterkt slanket selskap der 140 fly blir til 50, og økende til 70 neste år.
Omfattende sommersalg
Før sommersesongen har Norwegian lagt ut billetter til et omfattende rutenettverk.
En undersøkelse hos amerikanske United Airlines, som flysmart24 omtalte for noen dager siden, bekrefter at folk ikke velger flytypen bort – selv om de får sjansen til det gratis.
Det er det europeiske flysikkerhetsorganet EASA (European Union Aviation Safety Agency) som har gitt sitt klarsignal til Max-bruk i EU og dermed også i Norge. Det skjedde etter at fabrikken Boeing gjorde utbedringer og luftfartstilsynet i USA, FAA, viste tommelen opp for noen uker siden.
Vil følge med Max-flyet
Når EASA nå har godkjent flytypen, gjør man det samtidig klart at man akter å følge godt med hvordan erfaringene med flyet er i drift.
Det vil ta lengre tid å skaffe seg denne oversikten på grunn av lav flyaktivitet som følge av korona-pandemien. EASA-toppene forsikrer imidlertid at de kommer til å bruke tid på å følge flyet:
– La meg være helt klar på at denne ferden ikke ender her, forsikret EASA-direktør Patrick Ky etter at godkjennelsen var gitt.
Han sier at EASA har gjennomført egne tester, og ikke bare sett på hva andre har godkjent før dem.
- LES OGSÅ: Oslo Lufthavn i Europa-toppen på smittevern-tiltak
- LES OGSÅ: Wizz Air satser på norske ruter til Syden-reisemål
- LES OGSÅ: Passasjer kastet av – nektet å følge munnbind-påbud
- LES OGSÅ: Massiv smitte-bølge – håper på turist-åpning i påsken
Meld deg på nyhetsbrev