Fest setebeltene – flytilbudet vil vokse kraftig fremover

Om ikke lang tid vil det være flere fly på Oslo Lufthavn enn under pandemien. Stadig flere selskap vender tilbake med sine Norge-ruter. Foto: Knut-Erik Mikalsen

De som savner muligheten for å reise til utlandet igjen, har nå all grunn til å glede seg. Flytilbudet blir gradvis bedre i ukene frem mot sommeren. Innen høstferien vil et flertall av de rutene som forsvant med korona-krisen, være tilbake igjen.

Det betyr at normalsituasjonen, der nordmenn kan velge i flere alternativer når vi skal på ferietur til Spania, Hellas, Frankrike eller Italia, er tilbake. Storbyferiene rykker også nærmere igjen, med flere direktefly til hovedstedene i Europa.

På norsk innenriks vil det bli hardere konkurranse enn noen gang tidligere, med fire flyselskap som skal slåss om de reisende på hovedrutene. Det er dobbelt så mange som før koronaen.

Utenlandske flyselskap vender tilbake med rute til Norge i takt med økende etterspørsel, og andre setter inn enda flere avganger. Flyene fylles opp igjen som en følge av økende vaksinering og færre reiserestriksjoner. Sist ute, som flysmart24 kunne fortelle om tirsdag, er spanske Iberia som er tilbake i juni.

Nye ruter fyrer opp under nordmenns reiselyst.

Rask bedring

Hos Avinor tror direktør for trafikkutvikling, Gaute S. Riise, at tilbudet for de reisende vil være vesentlig bedre allerede om litt over en måned .

Her kan du lese hva han tror vil skje i ukene og månedene fremover.

Utgangspunktet er nitrist og kunne tatt motet fra de fleste: Flytrafikken på Avinors flyplasser i Norge har falt som en stein som følge av korona-krisen. Minus 63 prosent totalt. For utenlandstrafikken kunne det nesten ikke bli verre – ned 77 prosent for Oslo Lufthavn.

Når seks av ti passasjerer ble borte i fjor, ble rutetilbudet raskt barbert og flyplassene er i dag mer egnet til å fremkalle angst på grunn av folketomme lokaler, enn reiselyst.

Flere ruter tilbake

Nå skal det bli bedre.

Gaute S. Riise og ansatte i Avinor har sørget for at flyselskaper, som har stanset sine ruter til og fra Norge, har blitt holdt oppdatert om korona-utviklingen i Norge, og forutsetningen for økt flyreisevirksomhet.

Han er optimistisk overfor flysmart24 som har bedt ham gi en vurdering av hva han mener vil skje på rutesiden de kommende ukene og månedene. Han har også fortalt om de optimistiske utsiktene i de Avinor-ansattes egen podcast, «Flyplassen.»

Kortversjonen for utviklingen de nærmeste månedene er denne: Reisemulighetene vi øke. Enda flere direkteruter til utlandet vil komme tilbake.

Sakte opp fra dette tidspunktet

Det vil gi både raskere reiser for de som skal av gårde. Det vil også fjerne mye av den usikkerheten mellomlandinger skaper med økt smittefare og krav til testresultater også for transittpassasjerer, og regler som skifter nesten fra uke til uke.

Dette er Riises langtidsvarsel, og det er godt nytt for de som har savnet det å reise med fly:

– Vi tror at trafikken gradvis vil komme tilbake gjennom sommermånedene, men når og hvordan vil bero på vaksinering, gjenåpningsplanen til regjeringen og et mulig vaksinepass. På nåværende tidspunkt tror vi at trafikken begynner sakte å bevege seg oppover på utland fra slutten av juni. I juli måned kommer til å ligge noe over fjoråret, sier Riise.

Skoleferien årets topp

Flyselskapene har allerede begynt å melde inn opptrappingen av sine ruter til de som koordinerer landings- og avgangstider på flyplassene. Skolens høstferie ser ut til å bli årets topp.

Dette er et tidspunkt på året da det normalt pleier å være høy reiseaktivitet, og i år faller denne ferien sammen med tidspunktet da man etter dagens planer har en ferdig vaksinert befolkning.

Det vil bety et nytt hopp for flytrafikken, etter oppgangen i juli. Alle som jobber med flytrafikk forholder seg til 2019 når de skal illustrere nedgang eller økning i trafikken under korona.

Årsaken er åpenbar: 2019 er det siste «normale året» før pandemien slo ut luftfarten og mye annen næringsvirksomhet.

Restriksjoner fjernes

Over sommeren vil mange av dagens restriksjoner kunne være opphevet, ifølge den gjenåpningsplanen som regjeringen presenterte for få uker siden.

«Vi treffer årets topp i oktober»

Gaute S. Riise. Foto: Avinor

Det vil også få effekt på flytilbudet:

– Veksten fortsetter i august da vi forventer at det i relativt stor grad er blitt lettet på restriksjonene, og at vi treffer årets topp på utland i oktober med 40 prosent ned fra 2019, sier Riise.

Så, hvilken del av trafikken er det som vil øke først – hvor vil de nye rutene kunne bringe oss?

Dette svarer Riise:

Middelhavet og Øst-Europa

– Rutetilbudet kommer til å øke i takt med gjenåpningen og etterspørselen, men det er klart at det i stor grad vil være preget av ferie- og fritidssegmentet i starten, samt forflytning av arbeidskraft. Destinasjonene vil følgelig være preget av Middelhavet og Øst-Europa i tillegg til de europeiske hub-rutene, sier Riise og mener ruter til flyplasser som normalt mange mellomlander på på vei til sine reisemål.

I Europa er det gjerne flyplasser som London, Frankfurt, München og Amsterdam, og i stadig mindre grad København. For de som ønsker å reise oversjøisk, har Riise denne meldingen:

– USA ligger an til å komme raskere tilbake enn Asia. Vi forventer at det i løpet av 2. halvår i stor grad vil være mulig å reise mellom Norge og USA, sier Riise.