At passasjerer slår seg vrang og lager bråk om bord på flyene mens de er i luften, blir sett på som en meget alvorlig hendelse. Nå har et av verdens største flyselskap tatt et nytt grep for å få reisende til å avstå fra truende oppførsel.
Antall tilfeller av bråk på fly har vært økende de senere årene over hele verden. Også i Norge der både SAS, Norwegian og Widerøe har meldt om et stigende antall tilfeller av bråk inn til Luftfartstilsynet, slik flysmart24 har omtalt.
Slike hendelser blir sett på som en alvorlig trussel mot sikkerheten.
Kort prosess
Nå har amerikanske Delta Air Lines satt foten ned og har innført en bestemmelse om at de som truer ansatte om bord på flyene blir straffet der det svir mest:
Svært mange av passasjerene er medlemmer av selskapets lojalitetsklubb og sitter på massevis av bonuspoeng. De har gjerne også status i form av bonuskort i gull, platina eller diamant fordi de har reist mye og dyrt.
Dette er kort som gir innehaveren mange personlige fordeler, som adgang til flyplass-lounger, hurtigkøer og oppgraderinger om bord.
Dette blir straffet
Denne uken har Delta laget en ny bestemmelse om hva som skjer når det skjer «beviselig krenkende atferd» av et medlem:
Først ryker oppsparte poeng i Sky Miles, inkludert eventuelt opparbeidede oppgraderings-sertifikater som gjør at passasjeren kan oppgradere seg til en bedre klasse om bord.
Det som imidlertid kanskje svir mest, er at også bonus-kortet ryker. Da spiller det ingen rolle om den som lager bråk har bonuskort av edleste sort – statusen blir fjernet.
Kan gi reisenekt
Er krenkelsen mot den ansatte alvorlig nok, risikerer også passasjeren å bli nektet å reise med Delta Igjen. De blir rett og slett ført opp på en svarteliste, og får ikke komme om bord på selskapets fly.
I oppdateringen av vilkårene skriver Delta at eksempler på krenkende oppførsel inkluderer personlige trusler, banning, uanstendig språk, fornærmelser eller trusler rettet mot folk tilknyttet Delta.
Det inkluderer også situasjoner der den reisende forsettlig ødelegger Deltas eiendom.
Har fratatt reisende gullkort
Også SAS – som i motsetning til Norwegian har statusnivåer for Euro Bonus-medlemmer – har i sine vilkår bestemmelser for når et medlem kan bli fratatt både poeng og status.
Flysmart24 har omtalt dette i en tidligere artikkel der selskapets nåværende direktør for samfunnskontakt, Knut Morten Johansen, bekreftet at SAS ved flere tilfeller fratatt kunder sine gull- og diamantkort på bakgrunn av dårlig oppførsel overfor selskapets ansatte i luften.
– Dette har vi hjemmel til i henhold til våre bestemmelser i Euro Bonus-programmet. Jeg kan ikke si nøyaktig hvor mange som er blitt nedgradert, men vi tar ikke hensyn til den reisendes diamant- eller gullkortstatus når vi reagerer. Konsekvensene er like for alle, sa Johansen.