Massiv Ryanair-satsing i Skandinavia: – Luftkrigen i gang

Ryanair satser i Skandinavia - bygger seg opp både i Sverige og Danmark. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det irske lavprisselskapet Ryanair er i ferd med å bygge seg kraftig opp i det skandinaviske flymarkedet, og bli en trussel både mot SAS og Norwegian. Først lanserte de en massiv ny satsing fra dansk flyplass i går. I dag varsler Ryanair at det tar kampen opp på SAS’ hjemmebane – Arlanda utenfor Stockholm.

Dansk flyanalytiker mener den store Ryanair-satsingen vil gå hardest ut over SAS:

– Dette vil legge maksimalt press på SAS. Ryanair vil kapre mange fritidsreisende. Dem kunne SAS trenge til å fylle inntektshullet fra færre forretningsreisende. Dette vil gjøre det enda verre for SAS å komme tilbake til en situasjon med overskudd, mener den danske flyanalytikeren Jacob Pedersen i Sydbank.

Tror på hovedstads-konkurranse

Hans norske analytiker-kollega, Hans Jørgen Elnæs i Winair, er ikke sikker på at Ryanair også vil velge å satse mer på det norske markedet, og mener dette er den mest sannsynlige satsingen nå:

– Jeg tror neste base ligger an til å bli Kastrup ved København. Da kommer det nok også ruter på hovedstads triangelet mellom København, Stockholm og Oslo. Om Ryanair setter seg på en base i Norge tror jeg er helt avhengig av at flypassasjer-avgiften forsvinner for godt fra og med 2022. Hvor en eventuell base i Norge kan komme, får tiden vise, men Torp, Oslo Lufthavn eller kanskje Rygge er nok de aktuelle kandidatene, sier Elnæs til flysmart24.

Han tror Ryanair økte etablering kan være et svar på at konkurrenten Wizz Air kastet seg tung inn i markedet med stor satsing i Norge fra i vinter:

– Jeg er temmelig sikker på at Ryanair har ikke tenkt å se på at Wizz Air slår seg opp i Skandinavia. Det tok litt tid før irene responderte på det, men nå er de her. Det betyr at luftkrigen over Skandinavia er i gang, sier Elnæs.

Over 40 nye ruter

Det er ikke småtterier av ruter selskapet kommer med heller når det satser nytt. I Danmark ble det i går varslet 26 nye ruter fra Billund-flyplassen på Jylland.

I dag kommer det melding om over 20 nye ruter fra Sveriges hovedflyplass, Stockholm, fra vinterprogrammets start i slutten av oktober, melder det svenske flyplass-selskapet Swedavia. Det gir 90 avganger i uken. Ingen av rutene er foreløpig satt opp til norske flyplasser.

Det gjør at Ryanair i løpet av bare et par dager har lansert 46 nye ruter i Skandinavia.

Ryanairs etablering av det som blir en base på Arlanda med to fly stasjonert der kommer svært overraskende, og er første gang selskapet har rute til Arlanda. Selskapet har til nå satset på trafikk på Skavsta-flyplassen 10 mil sør for Stockholm.

Denne basen ble imidlertid lagt ned i fjor, men Ryanair sier at de fortsatt også vil benytte seg av denne flyplassen også etter etableringen i Stockholm.

Flytrafikken i Sverige har ellers sunket som en stein de siste årene, ikke minst på grunn av den intens flyskam-kampanjen i vårt naboland.

Ferie- og fritidsruter

Fra Stockholm skal selskapet også opprette ruter til typiske ferie- og fritidsdestinasjoner som London, Nice, Alicante, Liverpool, Málaga, Milano, Gdansk, Krakow, Warszawa, Thessaloniki og Wien.

Som flysmart24 har skrevet tidligere, har flyselskapene rettet mye av sin fremtidige satsing inn mot nettopp ferie- og fritidsmarkedet. Dette fordi det er her den raskeste veksten etter korona-krisen er ventet å komme.

Selskapene skriker etter nye inntekter, og velger den lavest hengende frukten først.

Den andre hoveddelen av flymarkedet, forretningstrafikken, er ikke ventet å komme tilbake før i 2023 eller 2024.

Beskjedent på Gardermoen

I forhold til de andre skandinaviske hovedstads-lufthavnene blir Ryanairs tilstedeværelse på Oslo Lufthavn beskjeden. Her har selskapet i mange år operert med bare to ruter etter at Rygge-flyplassen ble lagt ned, til London Stansted og Vilnius.

I sommer blir dette utvidet med to nye ruter, til Katowice i Polen og til Treviso-flyplassen utenfor Venezia. Begge disse er imidlertid kun sesongruter.

Derimot har Ryanairs tøffeste konkurrent i Europa, det ungarske lavprisselskapet Wizz Air, satset på Norge med 12 nye innenriksruter og fem nye ruter til typiske ferie- og fritidsdestinasjoner i Europa.