Forlot Norge – nå står Wizz Air foran en voldsom vekst

Wizz Air varsler nå klare planer om en voldsom vekst i Europa. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da det ungarske lavprisselskapet Wizz Air forlot Norge på forsommeren, kom det kort tid senere planer om en voldsom ekspansjon over hele Europa. Er det skalpen på Ryanair selskapet er ute etter, og slik bli største lavprisselskap i Europa?

I motsetning til andre flyselskaper som ligger med brukket rygg og milevis unna trafikknivået fra før pandemien, har Wizz Air allerede i sommer større trafikk enn før korona-krisen.

Mer skal det bli. Nå skal det ansettes tusenvis av nye piloter og kabinansatte over hele Europa. Det skjer gjennom en oppbygging som skal mangedoble størrelsen på selskapet.

Vanskelig

Selskapet er Europas tredje største etter Ryanair og EasyJet, og passerte Norwegian som tredje største for flere år siden. Det skjedde mens det norske selskapet ennå var på sin mest vekstivrige periode.

Den norske flyanalytikeren, Hans Jørgen Elnæs, er imidlertid i tvil om at Wizz Air har sjanse til å vokse seg forbi erkerivalen Ryanair og bli størst:

– Joda, WizzAir skal vokse de neste 3-5 årene, men langt fra nok til å overta tronen som Europas største lavpris flyselskap. Ryanair har mål om å fly 200 millioner passasjerer årlig i 2025/26 og vil da ha en flåte på over 600 fly, sier Elnæs til flysmart24.

Ber piloter melde seg

For de som planlegger en karriere som pilot elle kabinbesetning ser ut som det blir godt med jobbmuligheter fremover i disse to flyselskapene, sier han.

Wizz Airs plan går ut på å mer enn tredoble sin størrelse i løpet av de ti neste årene. Selskapet skal ansatte 4 600 nye piloter, og skal utvide flyflåten med 500 nye Airbus-fly.

I tillegg skal selskapet ansatte kabinpersonell i alle dets 43 baser rundt om i Europa, men nevner ikke noe antall i meldingen det har sendt ut.

Der ber selskapet om at interesserte piloter melder seg.

Vil utnytte krisen

Som tidligere omtalt i flysmart24 har Wizz Air-sjefen, József Váradi, hatt en klar plan om å utnytte perioden med en delvis lammet luftfart til selv å vokse. Han har villet utnytte andre selskapers økonomiske krise.

Mange selskaper sliter økonomisk og har måttet sette fly på bakken eller selge dem ut for å overleve.

Wizz Air har ligget som gjedda i sivet og ventet på at markedsområder har blitt ledige, for så raskt å snappe dem fra de krisetyngede konkurrentene.

Nå varsler selskapet ytterligere opptrapping, og har en krigskasse som få andre. Det betyr nye problemer for mange av konkurrentene.

Symbolske priser

Et av Wizz Airs faste grep er å gå inn i nye markeder med billettpriser så lave at konkurrentene ikke kan følge dem.

Da det satset i Norge ble en billett fra Oslo til Tromsø, nesten to timers flytur, solgt for ned i under 50-lappen.

Da selskapet satset nytt i Italia, var prisene enda lavere.

Da ble reiser med varighet på flere timer solgt for 10 norske kroner, og i Italia har Wizz Air i dag en velfungerende base og har uttalt vilje om å satse enda mer. En av hovedkonkurrentene her er Ryanair.