Slik blir flyene til nytt flyselskap – starten trolig utsatt

lik blir flyene seende ut i det nye flyselskapet Norse Atlantic Airways. Foto: Norse

Det nye norske flyselskapet Norse Atlantic Airways har nå presentert seg, og vist frem hvordan flyene skal se ut. De som hadde regnet med at de ville ha en likhet med Norwegian, har fått seg en overraskelse.

– Dette er første steg i vår grafiske design, sa flyselskapets günder, Bjørn Tore Larsen, da han presenterte flyene på en pressekonferanse tirsdag.

Han sier at gjeldende smittevern-regler gjør det usikkert om selskapet kan starte rundt nyttår, slik som tidligere varslet.

Kan bli utsatt

– Mer realistisk er det å regne med at vi kommer i gang i løpet av første eller tidlig andre kvartal. Vi begynner i alle fall å selge billetter tre måneder før avgang. Straks restriksjonene fjernes er vi klar til å fly, forteller Larsen.

Han er sikker på at bestillingene vil komme den dagen restriksjonene fjernes på amerikansk side.

Mange av flyene har tidligere vært eid av Norwegian, og er av typen Boeing 787 Dreamliner.

Navnet klart

– Det skal by på god komfort. Vi blir det eneste lavprisselskapet mellom Europa og USA og den rolle skal vi ivareta godt, lover Larsen.

Første fly skal hete Raet, og navnet på de øvrige vil bli kjent etter hvert. Selskapet skal ha 15 fly.

Larsen sier at selskapet først og fremst skal fly mellom Norge, Europa og destinasjoner i USA. Han nevnte da byer som New York, Los Angeles og Fort Lauderdale, og fra byer som Oslo, Paris og London.

To klasser

Mange tusen forhåpningsfulle kandidater har meldt seg for jobb i selskapet.

Flyene skal innredes med to klasser, en premium-del og en økonomi-klasse. Det er det samme som Norwegian hadde da selskapet drev flyene.

Å ha samme konfigurasjon som Norwegian sparer selskapet for store utgifter siden man da slipper å ominnrede flyene.

Larsen sier også at de er i snakk med andre selskaper om samarbeid, slik at det skal være mulig for reisende å fly videre inn i USA til steder der Norse ikke flyr.

Hvilke fra Norge?

Larsen sier ikke konkret hvilke byer som skal få ruter, men flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir er klar på at det vil dukke opp attraktive ruter også fra Norge.

– Norse må i første omgang sette inn kapasiteten på ruter med stort trafikkgrunnlag mellom Europa og USA, så får vi avvente å se hvilke ruter det blir. Vi skal huske på at Oslo og Norge er et begrenset marked, som gjør at man ikke kan sette inn for mye kapasitet. Jeg er imidlertid helt sikker på at Norse kommer med en eller flere ruter fra/til Oslo, sier han til flysmart24.