Venter på at rivaler skal få problemer – så slår de til

Tre harde konkurrenter. Nå ruster Ryanair seg for å overta markeder i Europa når konkurrentene sliter. Foto: Sandefjord Lufthavn Torp

Det irske lavprisselskapet Ryanair har lagt en iskald plan for vinteren og våren: Selskapet har hentet inn flere milliarder for å kunne slå til når konkurrenter kommer i trøbbel og kanskje går overende som følge av korona-krisen. Da skal de slå til.

Den norske flyanalytikeren Hans Jørgen Elnæs i WinAir mener dette er Ryanairs plan når selskapet nå har styrket sin krigskasse:

Kjøpe opp

– Det kan åpne opp muligheter for Ryanair til for eksempel å kjøpe opp flyselskap som er under finansielt press, eller plukke opp verdier i flyselskap som går konkurs, sier Elnæs til flysmart24.

Flyselskapenes økonomiske krise fortsetter. Det meste av europeisk luftfart, inkludert Norwegian og SAS, bruker all sin kraft og energi på å klare å hente inn kapital nok til å drive over vinteren.

Ryanair er i en helt annen situasjon, med titalls milliarder i kontanter. Dette er økonomiske muskler som selskapet har til hensikt å bruke når andre selskaper bringes på kanten av graven som følge av inntektssvikt og reiserestriksjoner.

Fikk penger uten problemer

Selskapet vil vokse og erobre nye markeder i Europa. Dette gjør Ryanair klart i et prospekt for den vellykkede kapitalutvidelsen selskapet nettopp har gjennomført. Pengene kom på bordet uten problemer:

Ryanair er fra før av et steinrikt selskap med en kontantbeholdning på svimlende 3,9 milliarder euro, som tilsvarer 41 milliarder norske kroner. Før helgen gjennomførte det en aksjeutvidelse og kan sette ytterligere 400 millioner euro, eller 4,2 milliarder kroner , «på bok.»

Dette er penger som selskapet selv sier skal bringe det gjennom covid-19 krisen, og dessuten:

Det skal også være penger som skal sette selskapet i stand til å dra nytte av betydelige vekstmuligheter når rivaler støter på problemer.

Slo feil

Dette er samme strategi som en annen lavpriskomet, ungarske Wizz Air, har lagt opp til. De satset stort på at Europa skulle åpne enda mer opp og reiseaktiviteten skulle øke utover høsten. Det har så langt slått feil, og selskapet har vært tvunget til å trekke ned igjen litt av kapasiteten.

Elnæs, som kjenner Ryanair inngående etter å ha vært selskapets sjef for Norden og Baltikum, mener Ryanair ikke vil gå i samme spor som konkurrenten Wizz Air:

-Jeg tror ikke Ryanair vil ta en tilsvarende risiko. Irene setter heller fly på bakken i vinter og slår tilbake i sommer sesongen – i april til oktober neste år – hvis covid-19 situasjonen åpner for det, mener Elnæs.

Han sier at Ryanairs største markeder er Irland, UK, Italia og Spania.

– Om Wizz Air prøver å få større innpass i disse landene, tror jeg det blir et skikkelig bikkjeslagsmål mellom de to lavpris-gigantene. Første kamparena tror jeg blir Italia. Skandinavia tror jeg ikke blir noen stor slagmark mellom dem. Ingen av de har baser her lenger. Skal det satses skikkelig må det baser på plass, mener Elnæs.