Rasende kunder med grov hets mot SAS og Norwegian

Både Norwegian og SAS skjelles ut etter noter på sine egne Facebook-sider. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS og Norwegian blir utskjelt, hetset og hånet av passasjerer på selskapenes egne Facebook-sider. Misfornøyde reisende blåser ut sitt sinne. At skjellsordene publiseres under fullt navn ser ikke ut til å legge noen demper på angrepene.

For Norwegian og SAS er Facebook vært en mulighet til å nå ut med informasjon til hundretusener på en rask måte. Det er også mulig å stille spørsmål og få direkte svar. Men sidene åpner også for at publikum kan legge inn innlegg selv.

Denne muligheten er det mange som benytte seg av, her hagler det med krasse angrep.

Angrep på løpende bånd

Det tok ikke flysmart24.no mange minuttene å finne grove angrep mot selskapene da vi sjekket innlegg-siden fra publikum hos de to selskapene. Selv om langt de fleste innleggene er nøkterne i ordbruken, er det ikke langt mellom innleggene der selskapene blir æreskjelt. Begge sier de følger med, men at de bare griper inn i spesielle situasjoner:

– Vi sletter innlegg der det for eksempel dreier seg om personangrep eller som er rasistiske. Ellers skal det være rom for kritikk, sier sjefen for samfunnskontakt i SAS, Knut Morten Johansen, til flysmart24.no.

– Vi vil ha stor takhøyde, men har retningslinjer som vi forventer at våre følgere retter seg etter, sier senior kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss i Norwegian til flysmart24.no.

Her er et lite utvalg av det vi fant:

Norwegian først:

Innenrikspassasjer som ikke er mye fornøyd med hastigheten på nettverket om bord:

«Altså, klart jeg vil se på Netflix, så da kjørte jeg jo på. Men da er det jo meget skuffende for meg å innse at jeg har betalt over 100kr for tidenes mest rævva nettilgang?!»

Denne kvinnen er ikke fornøyd med servicen om bord:

«Utrolig dårlig service. Frekk som fy gjennom hele linjen.»

Denne karen er lei av alt som kommer i tillegg til opprinnelig  pris:

«Ok, da har jeg fått jævlig nok av Norwegian. Makan til ræva avbestillingsregler og skjult informasjon vedrørende mellomlegg på billettendringer.!»

Denne har også fått nok av gebyrer:

«Det er snart gebyr for å ha på seg sko! Skygg unna Norwegian.»

Også denne:

«Hei, nå er Norwegian blitt et ekkelt selskap!!»

Denne karen sitter trolig på flyplassen og venter. Vi lar skjermdumpen tale for seg selv.

Utskjellingen fortsetter under bildet.

Kvinnen bak denne meldingen krever kompensasjon for en flyreise, men sliter med Norwegians nettsider:

«Synes det kunne vært litt mer hjelp å få på direkten. Har brukt mange 100 kroner på telefoner til dere , men er ikke kommet en dritt lenger i saken. Fysj !!!»

Mannen bak denne beskjeden hadde ikke annet å si på Facebook enn:

«Talentløse suppegjøker!»

Denne klager over dårlig service på assistanse, fikk ikke gå på do eller hentet taxfree-varene:

«Alt dette fordi en sur f***e av en ungjente fra Norwegian absolutt ikke var interessert i å gjøre jobben sin..

Denne reisende er ikke glad over bagasjereglene:

» I Norge så går min trille koffert fint i kontrollen, men her i Antalya gjør den ikke det!!!!!!!!!!!! Hvorfor er den forbanna ‘grinda’ så forskjellig fra Norge til Tyrkia?»

Her kommer mer i samme gate:
«God service er noe dritt. Også alle disse jævla kundene… Tar heller bussen enn å fly med møkka deres.»

Hadde bestilt Norwegian-billett men havet i stedet på innleiefly fra Smart Lynx:

«Da ble avgangen til Helsinki nesten 1 time forsinka fordi de glemte å fylle drivstoff…Hvordan er det mulig å glemme å fylle drivstoff?»

Det er ikke stort bedre hos SAS

En kunde har lagt ut en plakat, der det rett og slett ser ut til å dreie seg om en generell forbannelse:

Beskjeden er kort, men klar fra denne reisende: Ikke fly SAS. Forferdelig! (Ill: Skjermdump)

Denne dansken er ikke mye glad i SAS:

«Vi giver 5 stjerner for euforisk arrogance og vi er jo mange herpå som er rystende utilfredse med SAS kan man se.»

Denne nordmannen har akkurat hatt en samtale med SAS. Det gikk ikke bra:

«Akkurat i telefonen med deres kundeservice. Det skal være et opptak av samtalen. Kan sikkert brukes i opplæring da deres representant var inkompetent, frekk og spydig.»

Beskjeden til SAS fra misfornøyd kunde som har kjøpt mat og som legger igjen et bilde på Facebook-siden slik at alle andre kan se:

Oppkast på boks? spør denne sterkt misfornøyde kunden etter å ha kjøpt mat på SAS. (Ill: Skjermdump)

Utlending på Nord-Norge-besøk for å se nordlyset. Så kom han på flyplassen, det ble en nedtur:

«For en ynkelig SAS-lounge i Tromsø. Klokken 09.45: Alt er slått av. Ingen kaffe, maskin ikke på og selv ikke vanndispenseren fungerer. Hvis dere ikke kan ha ansatte der, så ikke åpne den.»

Nordlending på tur – ikke mye glad i kundeservice:

«SAS dåkker har en kundeservice som totalt ELENDI!! Æ e mildt sagt sjokkert over korsn dåkker behandle menneska.»

Lik flysmart24.no på Facebook