Disse flyselskapene krever betaling for håndbagasje

Her er flyselskapene som har det til felles at de krever ekstra betaling for trillekoffert for de som reiser på billigste billett. Foto: Sandefjord Lufthavn Torp

Da Norwegian for kort tiden valgte å innføre betaling for stor håndbagasje på de billigste billettene, gikk selskapet inn i klubben av relativt få – men nokså store – flyselskaper i Europa som krever penger for dette.

Fortsatt skal det være gratis å ta med seg en mindre håndbagasje hos Norwegian, men er den så stor at den må opp i bagasjehyllen må passasjerene betale ekstra.

Skal man ha med seg håndbagasje gratis inn i flyet, må den være så liten i omfang at den får plass under stolsetet foran.

Ryanair først

Ved siden av Norwegian har både Ryanair og Wizz Air innført krav om betaling hvis man skal ha med seg en trillekoffert inn i kabinen når billetten er av billigste sort.

Ryanair var først ute med denne løsningen, deretter fulgte Wizz Air og nå altså Norwegian. Reglene minner så mye om de som nå praktiseres av alle disse tre at det trolig er Ryanairs modell som er kopiert av de andre.

Hos Ryanair er en liten ryggsekk som du kan putte under setet foran fortsatt gratis. Skal man ha med seg for eksempel trillekoffert må man kjøpe prioritert ombordstigning, som koster 66 kroner. Da kan du ta med to stk. håndbagasje – en trillekoffert og en liten veske, i tillegg til at denne prisen også gjør at man er blant de som går først om bord i flyet.

Kjøpe seg opp

Wizz Air har noenlunde samme regler som Ryanair.

Der kan man også ta med seg en liten ryggsekk inn i kabinen, men må kjøpe et tilleggsprodukt – Wizz Prority – hvis håndbagasjen for eksempel er en trillekoffert.

Dette tilleggsproduktet kjøper man samtidig med billetten. Det gir rett til å ta med eksempelvis en trillekoffert med inn i kabinen og samtidig prioritert ombordstigning. For en billett fra Oslo til London koster dette 105 kroner ekstra.

Norwegians regler

Hos Norwegian er det nye reglene svært like som de som Ryanair og Wizz Air har innført for lengst. Det betyr at man på de billigste billettene – low fare – kan ha med en håndbagasje. Den må imidlertid være så liten at den får plass under stolsetet til den som sitter foran deg i flyet.

Skal du ha med deg en trillekoffert, koster det 50 kroner innen Norden, og 90 kroner ut over det.

Det er verd å merke seg at disse reglene kun gjelder for billetter kjøpt etter den 23. januar. For billetter som er kjøpt før denne dato gjelder de gamle reglene med håndbagasje inntil 10 kg inn i kabinen.

En rar regel hos EasyJet

Hos det nest største lavprisselskapet i Europa er reglene noe annerledes. Her er det ingen direkte vektbegrensning på hva reisende kan ta med inn i kabinen.

Eneste regelen er at den ikke kan være tyngre enn at passasjeren selv greier å løfte den opp i bagasjehyllen. Maksimal størrelse er imidlertid på 56 x 45 x 25 cm. Selskapet skriver på sine nettsider at når kapasiteten inne i flyet er fylt opp, blir resten sendt i lasterommet – gratis.

Hos Pegaus Airlines – som mange Tyrkia-farere bruker fra Oslo, er det 8 kilo fri håndbagasje. Alt over det må betales ekstra for.

Har ikke laget bråk

Det spanske lavprisselskapet Vueling tillater at du tar med en liten trillekoffert inntil 10 kilo om bord, med maksimalt mål på 55 x 40 x 20 cm. I tillegg kan man ta en liten veske, men den må kunne plasseres under stolen foran.

Hos SAS er det en håndbagasje-grense på 8 kg som kan plasseres i bagasjehyllen. Dette i tillegg til en liten veske med eksempelvis en laptop. SAS har egentlig praktisert strengere begrensninger på håndbagasje i antall kilo enn tilfellet var hos Norwegian før de nye innstrammingene kom. Selskapet har derimot ikke praktisert ordningen med å veie bagasje og ilegge straffegebyr, slik Norwegian har skapt mye bråk med å gjøre.