Gardermoen: – Taxisjåførene hånlo og ville ikke kjøre oss

Ingen av taxiene ville ta turen da Steinar Mageli skulle ha drosje for å hente bilen sin. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da Steinar Mageli landet på Oslo Lufthavn etter en utenlandsreise, skulle han ta drosje til et tettsted i nærheten der bilen sto parkert.

Til hans store overraskelse var det ikke mulig å få drosje. Ingen av de 4-5 taxisjåførene som sto utenfor ankomsthallen denne formiddagen ville ta turen.

– Sjåførene svarte med hånlatter, forteller han. Mageli, som er advokat, forklarte sjåførene at de hadde plikt til å kjøre også kortere turer. Dette gjorde absolutt ikke noe inntrykk, de nektet de å kjøre ham de 10-12 kilometrene til Jessheim.

Dette fortalte en annen sjåfør

De ansvarlige ved Oslo Lufthavn reagerer kraftig på hendelsen, og sier slik oppførsel vil føre til at de aktuelle sjåførene blir utestengt fra flyplassoppdrag.

Mageli, som har jobbet som advokat i Oslo i snart 30 år med møterett for Høyesterett, er rasende etter det han opplevde.

Han forteller at sjåførene hevdet at de ikke hadde plass til de tre vanlige koffertene som han hadde med seg.

– Vi fikk etter hvert hjelp til å bestille en taxi og sjåføren der kunne fortelle at det blant de andre sjåførene er kjent at mange av drosjene på Gardermoen ikke vil ta korte turer, sier Mageli.

Sjåførene kan ikke bestemme

Han har levert en formell klage til Oslo Lufthavn, og har sendt med bilder av drosjene som nektet oppdrag. Han oppgir også nøyaktig tidspunkt for hendelsen.

Lik flysmart24.no på Facebook

Han er svært forarget over den behandlingen han ble utsatt for:

– Dette er jo totalt meningsløst. Sjåførene sitter med offentlige løyver. Det er ikke opp til sjåførene å avgjøre om turen skal være lang eller kort. Noen må rydde opp i systemet. Dette er en sak jeg kommer til å forfølge, sier han. Han spør hva Avinor vil gjøre for å rydde opp i forholdene på Gardermoen.

Overvåkingskameraene sviktet

Ledelsen ved flyplassen sier at de blir provosert over Magelis erfaring. Hvis slik opptreden blir oppdaget og de ansvarlige kan identifiseres, vil det ifølge Avinor bety utestengelse fra ankomstområdet for tre måneder for den aktuelle sjåfør.

– Sjåførene har plikt til å ta de turene som kundene ønsker. Dessverre var kamera-opptakene fra denne dagen blitt slettet på grunn av en sykdomshendelse hos Taxi Depot, som håndterer taxioppdragene. Derfor har vi ikke klart å identifisere de sjåførene dette gjelder, sier kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn til flysmart24.no.

Beklager sterkt

Han sier flyplassen beklager sterkt at den ikke greide å håndtere denne konkrete hendelsen på en god måte.

– Det er akkurat slike henvendelser vi ønsker å få informasjon om og som gir oss muligheten til å respondere raskt og sikre bevis. Jeg kan for  øvrig nevne at Taxi Depot nå har etablert en døgnkontinuerlig taxivert-funksjon utenfor ankomsthallen ved at det er satt opp et lite «kontor» like ved taxi-påstigning. Taxiverten vil da ha et helhetlig ansvar for at kunden blir håndtert på en god måte, at siling av turer ikke finner sted. Kunden vil alltid få oppgitt forhåndspris på turen slik loven pålegger sjåføren, sier Andersen.

LES OGSÅ: Prisene på Oslo Lufthavn: – Fikk sjokk, har sluttet å handle der

LES OGSÅ: Reisende kritisk til Oslo Lufthavn: Skittent og vond lukt

LES OGSÅ: Dårlig nytt for alle som skal på Europa-ferie

LES OGSÅ: Blodbad mellom Oslo og London – over 30 flyavganger hver dag