Har erstattet titusenvis av avlyste reiser: – Det sa pang

Reise-industrien ble knallhardt rammet fra dag én av korona-pandemien. Flyene ble satt på bakken. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Kravene om erstatning for reiser som har blitt kansellert etter at korona-pandemien traff Norge i mars, har strømmet inn til forsikringsselskapene. Hos det største selskapet ble over 42 000 avlyste reiser erstattet økonomisk i først halvår.

Kravene økte kraftig i antall etter de massive kanselleringene i reiseindustrien i tiden like før og etter at regjeringen så å si stengte ned landet fra 12. mars. Planlagte feriereiser i både inn- og utland ble innstilt over natten da flyene ble satt på bakken.

Dyrt for selskapene

Den 14. mars kom det så nye reiserådet der myndighetene advarte mot alle reiser som ikke var strengt nødvendig. Det nye reiserådet betød at titusenvis av reiser ble avlyst i den følgende tiden.

Planlagte feriereiser i både inn- og utland ble innstilt over natten. Flyene ble satt på bakken, og for de som reiste ble reiseforsikringen barbert og i verste fall verdiløs fordi den ikke lenger dekket de vanlige reiseskadene.

Noen fikk refusjon fra reise- og flyselskaper, andre brukte muligheten reiseforsikringen gir i slike tilfeller.

– Vi hadde avbestillingssaker helt fra første gang det kom et reiseråd som følge av pandemien. Når det kom til Europa fikk vi mange avbestillinger til Italia og etter hvert andre steder i alperegionen. Men det var da det verdensomspennende reiserådet kom at det virkelig sa pang. Spesielt fordi vi gikk utenfor vilkårene og dekket avbestilling uavhengig av fremtidig avreisetidspunkt, sier kommunikasjonsrådgiver Andreas Bibow Handeland i Europeiske Reiseforsikring til flysmart24.

Kostet penger

Handeland er klar på at det å følge myndighetenes reiseråd, og med det dekke avbestillinger til røde land, har vært knyttet store utgifter til.

– Vi ønsker jo ikke at kundene våre skal reise til områder der verken norske myndigheter eller vi som forsikringsselskap kan garantere for bistand hvis noe skulle skje, sier han.

Voldsom økning

Selskapet er markedsleder på reiseforsikring her i landet og har tall for perioden til og med andre kvartal. Da hadde koronaen slått til for alvor, og i denne tiden ble det en voldsom økning både i antall utbetalinger og summen som kundene fikk tilbake:

– Ved utgangen av andre kvartal hadde vi registrert ca. 53.000 skadesaker hos oss, med utbetalinger på til sammen 420 millioner kroner. Rundt 80 prosent av disse sakene dreier seg om avbestillinger av reiser. Det er en økning på 55 prosent fra samme periode i fjor, sier Handeland.

Mange venter ennå

Det betyr at reise-avbestillinger kom opp i et antall rundt 42 000 saker, i årets seks første måneder. Langt de fleste av disse kom etter pandemi-utbruddet i mars. Andelen utbetalinger i penger kommer likeledes opp i 336 millioner kroner.

Etter at reiserestriksjonene ble innført den 14. mars, ble kundene bedt om å ta kontakt med fly- og reiseselskapene sine for å kreve refusjon for innstilte reiser.

Det skulle etter hvert vise seg lettere sagt enn gjort. Mange har ennå i dag ikke fått pengene sine etter reiser som flyselskapene selv avlyste i vår.