Blodrødt for Norwegian – må kutte i rutetilbudet

Norwegian-fly i drift og parkert på Oslo Lufthavn. Første halvår ble blodrødt for selskapet på grunn av korona-krisen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian gjenåpnet 76 ruter i sommer som følge av at flere store markeder i Europa åpnet opp for utenlandsk turisme. Nå har optimismen avtatt og mange av disse rutene lever nå et usikkert liv.

I og med at korona-smitten nå har full oppblomstring i mange av de viktigste markedene som bl.a. Spania og Frankrike, blir etterspørselen redusert. Spesielt Spania der etterspørselen etter billetter både fastlandsrutene og rutene til Mallorca og Kanariøyene blir sterkt påvirket av den siste tids smittevekst. Konsernsjefen er derfor klar på at det fremtidige rutetilbudet til Europa vil bli påvirket:

Etterspørselen påvirkes straks

– Markedet er fortsatt svært usikkert, hovedsakelig på grunn av stadig nye reiseråd fra myndigheter i hele Europa. Så snart et reiseråd endres, påvirkes etterspørselen umiddelbart. Selskapet vil fortsette å justere ruteprogrammet ut ifra etterspørsel og myndighetenes reiseråd i tiden fremover, sier konsernsjefen i Norwegian, Jacob Schram.

Fredag la selskapet frem blodrøde resultater for første halvår i 2020, samt siste kvartal. Selskapet har hatt et tap på svimlende 4,8 milliarder kroner første halvår, det har permittert 8 000 ansatte og har 140 fly stående på bakken. Bare i andre kvartal var underskuddet på 1,5 milliarder kroner.

Advarer

Schrams vurdering av situasjonen er lagt fra oppløftende:

– Situasjonen for Norwegian svært utfordrende fremover, heter det i meldingen fra selskapet. Der skriver man at Norwegian, i tiden før korona-pandemien, lå an til et lønnsomt 2020 og den beste sommeren noensinne. Myndighetenes strenge reiserestriksjoner og påfølgende svikt i etterspørselen tvang Norwegian til å parkere fly og permittere rundt 8000 ansatte. I andre kvartal hadde Norwegian bare 7-8 fly i drift på innenriksruter i Norge. Etter en dramatisk omstruktureringsprosess fikk selskapet tilgang til den statlige lånegarantien på tre milliarder kroner.

Trenger mer kapital

Schram er tydelig på at Norwegian trenger tilførsel av mer kapital for å overleve:

– Covid-19-krisen har rammet luftfarten og reiselivet spesielt hardt, og de fleste selskapene trenger støtte fra myndighetene for å overleve. Vi ser at våre nærmeste konkurrenter mottar betydelig likviditetsstøtte fra sine myndigheter fordi luftfart utgjør kritisk infrastruktur. Vi er takknemlige for lånegarantien fra den norske regjeringen som vi jobbet hardt for å tilfredsstille kravene til. Likevel er det ikke nok til å få oss gjennom krisen slik markedsforholdene er nå, sier Schram.

Takker for støtte

Han takker for støtten fra kundene:

– De siste månedene har vi jobbet utrettelig for å sørge for at vi kommer ut av denne krisen som et sterkere selskap, godt posisjonert for fremtidig konkurranse. Kreditorer, obligasjonseiere og aksjeeiere har gitt oss støtte og tillit for veien videre. Kundene våre uttrykker også sterk støtte. Det er jeg svært takknemlig for, sier Schram.

Mens etterspørselen etter billetter til mange reisemål i Europa går ned, er det ifølge Schram det motsatte som skjer på norsk innenriks. Det var nettopp innenrikstrafikken som beskjeftiget de 7-8 flyene selskapet hadde i luften de første ukene etter 12. mars da Norge ble stengt ned.

Kjempetap også for SAS

Norwegians resultat kommer bare få dager etter at konkurrenten SAS la frem det som blir omtalt som et historisk dårlig resultat.

Selskapet hadde et underskudd på rundt 2 milliarder svenske kroner siste kvartal, et av de største underskuddene i dette kvartalet noen gang.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles