Siste fly ut – skal være i rutetrafikk i minst 10 år til

Dette er det siste fly av typen A380 som ble produsert. Det er verdens største passasjerfly. Foto: Emirates

Et av Europas virkelige flyeventyr er nå over. For noen dager siden ble det aller siste flyet av typen Airbus A380 ferdig fra fabrikken og overlevert flyselskapet Emirates.

Med den leveransen er det slutt for produksjonen av det som er verdens største passasjerfly.

Dubai-selskapet har godt over 100 fly av typen i flåten sin. For de som ennå har til gode å fly superjumboen er det en trøst at Emirates har lovet å holde flyet i drift langt inn i 2030-årene.

Flaggskip

Det forsikrer selskapets toppsjef, Tim Clark:

– A380 er et virkelig spesielt fly på så mange måter. For Emirates ga det oss muligheten til å redefinere reiseopplevelsen, effektivt betjene etterspørselen på flyplasser med begrenset plass, og styrke nettverksveksten vår. A380 vil fortsette å være Emirates’ flaggskipprodukt de neste årene, og en viktig pilar i nettverksplanene våre, sier Clark.

Airbus besluttet i 2019 at produksjonen av superflyet skulle stanse. Det hadde en enkel forklaring: Markedet sviktet.

Mange passasjerer

Selv om publikum en rekke ganger har stemt flytypen som markedets beste fly, har det vært kostbart i drift for selskapene som har kunnet bruke det bare på utvalgte ruter med stor passasjerflyt.

Bare tre ruteflyselskap i Europa har brukt A380-flyet: Lufthansa, Air France og British Airways.

Ellers har markedet vært de store Asia-selskapene med Singapore Airlines i spissen.

En skandinavisk rute

Etter hvert er imidlertid flytypen faset ut, noe som førte til at Airbus etter hvert ble tvunget til å gi opp produksjonen.

Det var Singapore Airlines som var første kunde til å sette megajumboen i rutedrift.

Som eneste sted i Skandinavia brukte Emirates A380 på ruten til København. Flyene har Emirates versjoner mellom 489 og 615 seter.