Skyldte på korona – det ble ikke SAS trodd på

Reisende skulle ha reist direkte fra Norge til Portugal med SAS, men ble sendt via København. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da fire reisende skulle på ferietur sist sommer, opplevde de at flytilbudet ble drastisk forandret kort tid før avreise. Flyselskapet la skylden på restriksjoner som følge av korona-pandemien. Det gikk ikke.

Det gjelder helt klare frister for at et flyselskap skal kunne kansellere en avgang, og slippe unna uten at reisende kan ha krav på erstatning.

Det måtte SAS forholde seg til etter en planlagt flyving fra Oslo til Faro i Portugal i sommer. SAS la skylden på korona-pandemien, og alle reiserestriksjonene.

Tre dager forsinket

Flyklagenemnda har nå sett på saken. Den har konkludert med at det lå en helt annen forklaring bak kanselleringen.

Flyklagenemnda mener SAS’ håndtering av turen gjør selskapet må betale erstatning til fire reisende. De fikk et annet og dårligere flytilbud enn det de hadde betalt for.

De fire skulle reise på ferie til Albufeira sist sommer, og hadde bestilt billetter hos SAS med en direkteavgang den 17. juli.

Den 8. juli tikket det imidlertid inn en beskjed til de fire at avgangen er kansellert, men at de hadde blitt satt opp på ny avgang den 20. juli. Da via København.

Pass på datoen

Det innebar ikke bare en forsinket start på Syden-ferien med tre dager, men også at de fikk en mye lengre reisetid siden de måtte i transitt på Kastrup.

Det var imidlertid at annet forhold som nå har gjort at SAS må betale erstatning til de fire nordmennene.

Kanselleringen kom for sent. For å ha krav på erstatning ved kansellering i henhold til EU-reglene, må endringen komme minst to uker før avgang.

Det gjorde den ikke i dette tilfelle. Derfor har flyklagenemnda bestemt at hver av de fire reisende har krav på 400 euro, rundt 4 000 norske kroner, i kompensasjon.

Viste til korona-situasjonen

SAS hadde avvist de fires krav, og viste til korona-pandemien i Europa som gjorde det krevende for flyselskapene å gjennomføre oppsatt flyprogram.

Rutetilbudet ble kraftig redusert som følge av en kombinasjon av reiserestriksjoner og sviktende etterspørsel.

SAS viste til at det helt siden mars 2020 har vært et strengt reiseråd i alle de skandinaviske landene for både inn- og utreise, og at myndighetenes anbefalinger har endret seg hyppig i både omfang og tid.

Dette, mente SAS, gjorde stadige endringer det vanskelig for flyselskapene både å planlegge og utføre flyvninger.

Årsaken var en annen

Et flertall i flyklagenemnda har satt et stort rødt kryss over denne forklaringen.

De landet på at det ikke var korona-problemene, men kommersielle årsaker til at SAS kansellerte den opprinnelige flyvningen. Det vil si at SAS ville spare penger ved å kansellere direkteavgangen og sende folkene via Kastrup i stedet.

Dette fordi de fire ble satt opp på en ny avgang noen dager senere. Da var Portugal var like «rødt» på smittekartet som den dagen flyvningen opprinnelig skulle ha skjedd på. Derfor må SAS nå punge ut med 400 euro til hver av dem i standard-erstatning.

Det hører med til historien at også returen ble endret, men her holdt SAS seg godt innenfor alle frister. Kravet om erstatning på denne delen av feriereisen ble derfor avslått.