Skadesakene øker for nordmenn i karantene i utlandet

Mange opplever å havne i karantene i utlandet på grunn av korona-smitte. Mange av nødropene kommer fra folk som besøker Thailand. Foto: Shutterstock

Fortvilte nordmenn på utenlandstur opplever nå å havne i karantene på reisemålene sine, fordi de selv eller noen i reisefølget har blitt smittet av covid-19. Forsikringsselskapet Gjensidige opplever en voldsom økning i henvendelser fra fortvilte kunder som har fått ferien spolert på grunn av strenge karantenekrav.

Derfor advarer Gjensidige nå nordmenn om hvilke økonomiske konsekvenser et pålagt karanteneopphold kan få:

– Regningen kan fort komme opp i 100 000 kroner, sier Eli Knudtzen Myhre i forsikringsselskapet Gjensidige til flysmart24. Hun er kanalstøtte på reisesektoren.

Familie i isolasjon

Hun advarer mo strenge krav for besøkende:

– Vi har eksempler fra Thailand der thailandske myndigheter nå krever at den smittede må på sykehus uavhengig av grad av symptomer. Resten av reisefølget må i hotellkarantene for egen regning, forteller Myhre.

Hun forteller hva norske kunder har opplevd den senere tid:

– Vi har et eksempel fra Thailand, og det finnes mange tilsvarende. Det var en familie med flere barn ute på reise. Far fikk korona og måtte i henhold til thailandske regler ligge på sykehus i 10 dager. Mor og barna måtte parallelt sitte på hotell i karantene. I løpet av perioden fikk to av barna også positiv test og må legges inn. Familien fikk ødelagt ferien og forsinket hjemreisen med hele 14 dager, forteller Myre.

Dobling av antall saker

Henvendelsene fra kunder har doblet seg på kort tid, etter et den nye omikron-varianten har kommet med full tyngde over hele verden. Inntil da hadde det vært rolige tilstander etter gjenåpningen i september.

– Det merker vi nå, og vår alarmsentral er snart oppe på nivået før pandemien. Sammenligner vi med 2020 som vel å merke var et svært stille år, er det nå opp 200 prosent i antall saker, sier Myhre. Det har vært svært hektisk i nyttårshelgen.

Et av de landene nødropene også kommer fra er Dubai.

Hjelpe andre i reisefølget

Så langt har ikke selskapet sett de samme tendensene i Europa, men advarer også mot at det fortsatt er flere praktiske problemer på reise de fleste steder, også i Europa.

Grunnlaget for å kunne få hjelp fra selskapet er at man har kjøpt reiseforsikring på forhånd. Når skaden har skjedd, er det for sent.

Er det noen som kommer i karantenetrøbbel, og som ikke har forsikring og som ringer dere for hjelp?

– Nei, men det hender vi får spørsmål fra kunder om vi kan hjelpe noen andre i reisefølget som ikke er kunder. Men vi dekker naturlig nok kun for de som er kunder, sier Myre.

Sette seg inn reiseråd

I Utenriksdepartementet sier underdirektør i kommunikasjonsenheten, Tuva Bogsnes, at norske myndigheter anbefaler alle norske borgere, som planlegger å reise utenlands, å sette seg godt inn i UDs reiseråd og reiseinformasjon på regjeringen.no.

– Mange land har som følge av omikron-varianten innført strenge innreiserestriksjoner og smitteverntiltak, sier hun. UD avviklet det globale reiserådet 1. oktober i fjor. Da informerte vi også om at nye og bekymringsfulle virusvarianter ville være en faktor for å gjeninnføre reiseråd til land eller regioner. Reiseråd vurderes fortløpende i samråd med helsemyndighetene, sier Bogsnes til flysmart24.

Dette er anbefalingene

UD har følgende råd til nordmenn som reiser ut av landet og uansett hvor ferden går:

Skal du ut og reise bør du følge med på UDs reiseinformasjon og oppdateringer om koronapandemien. Du bør følge råd og informasjon fra lokale myndigheter i det landet du oppholder deg i.

I tillegg bør du registrere deg på reiseregistrering.no, eller i appen Reiseklar, slik at UD kan nå deg med oppdateringer og informasjon.

Den enkelte er ansvarlig for egen sikkerhet på reisen. Du må sjekke innreisevilkår og status for pandemien der du skal. Sjekk også at du har gyldig reiseforsikring og hva den dekker.