Foran årets sommersesong hadde irske Ryanair lagt opp til en storstilt satsing i Norge. Nå trekker selskapet seg. – Ryanair må forbedre resultatet sitt. Da var ikke en satsing i Norge måten å gjøre det på, mener analytiker.
Det irske lavprisselskapet er inne i en kraftig satsing i Skandinavia, med flere titalls nye ruter både i Sverige og Danmark.
Også Norge og Oslo Lufthavn var med i planene, med åtte nye ruter. Det var frem til det igjen begynte å blinke røde lamper rundt selskapets økonomiske drift.
Taper penger
Det ble avgjørende, tror analytiker Hans Jørgen Elnæs selskapet WinAir. Han sier at det kun er Ryanair som sitter på svaret hvorfor de trekker seg fra Norge-satsing.
Søknaden om slots på Gardermoen skjedde mens utsiktene var lyse og hele Europa åpnet. Det var også mange måneder før noen ante at en variant ved navn omikron skulle dukke opp.
– Det kan være at det vil benytte flyene sine i andre markeder som gir bedre avkastning enn i Norge. Ryanair kommer til å levere et betydelig underskudd for inneværende regnskapsår. Mellom 3 og 5 milliarder norske korner. Dette svake resultatet vil Ryanair gjøre hva det kan for å forbedre i regnskapsåret 22/23. Mye skal nok gjøres i sommersesongen. Da var ikke Oslo og Norge det mest attraktive markedet, sier Elnæs til flysmart24.
Allergisk mot avgifter
Når den planlagte opptrappingen nå i beste fall blir lagt på is, sitter selskapet igjen med tre ruter fra Gardermoen – til London Stansted, Vilnius i Litauen og polske Katowice.
Elnæs ser også en annen grunn til at Ryanair tverrvender, og gir beskjed til de som fordeler slots i Norge at de ikke lenger er interessert i å holde på sine planer. Det er en årsak som vi kjenner fra den gang selskapet la ned sine base på Moss lufthavn Rygge:
– At Norge gjeninnfører flypassasjer-avgiftens fra 1. juli er også noe som ikke motiverer den irske lavprisgiganten. Der er man allergisk mot denne type avgifter, sier Elnæs. Han legger til at det ikke er ukjent at flyselskap bestiller slots som de senere trekker seg fra.
Går videre i nabolandene
Ryanair har blitt bedt om å kommentere saken, men flyselskapet har ikke besvart henvendelsen fra flysmart24.
Ryanair hadde for sommersesongen søkt om avgangs- og landingsrettigheter for i alt åtte nye ruter. Fra Gardermoen til Paris Beauvais, Palma de Mallorca, Stockholm-Arlanda, København, Alicante, Berlin. Brussel og Malaga.
Disse ruteplanene er, inntil videre i alle fall, puttet i en skuff.
I Sverige og Danmark kjører selskapet videre med sine offensive planer, og har innledet en satsing som selskapet akter å trappe kraftig opp utover våren. Flysmart24 har omtalt denne konkurranse-situasjonen flere ganger.
Først 20 – så 40 nye ruter
Mest intens blir flykrigen i Sverige der selskapet først varslet en satsing på et 20-talls ruter, også innenriks i Sverige. Så gikk det ikke mange måneder før dette antall var nær doblet, og ble til nesten 40 nye ruter.
Også i Danmark girer Ryanair opp, og satser både fra København Lufthavn Kastrup og fra Jylland-flyplassen i Billund. Til sammen er det snakk om flere titalls ruter, også her.
På sistnevnte flyplass ønsker Ryanair å åpne en permanent base med fly fast stasjonert der, men har ennå ikke kommet til enighet med dansk fagbevegelse om lønns- og arbeidsvilkår for eventuelle dansk personell.