Avinor i strid med reisende i 10 måneder om nettbrett

Hendelsen i sikkerhetskontrollen på Oslo Lufthavn fikk følger for kvinnen i rullestol. Nå har hun fått medhold. Foto: Knut-Erik Mikalsen

I 10 måneder nektet Avinor å betale erstatning i en strid om et nettbrett i sikkerhetskontrollen på Oslo Lufthavn. Saken måtte til slutt avgjøres av flyklagenemnda. Den har nå bedt Avinor rydde opp. Nå betaler Avinor og sier at konsernet har tatt lærdom av saken.

Noen hendelser på flyplassene skiller seg ut fra andre. Det kan man trygt si om denne saken. Historien dreier seg en passasjer som ble manuelt sjekket i sikkerhetskontrollen. Dette fordi kvinnen er rullestolbruker.

En Ipad hun hadde med seg ble tatt ut av hennes håndveske. Den ble den liggende igjen i sikkerhetskontrollen på flyplassen. Hun måtte få den ettersendt til sitt reisemål – Alicante i Spania.

La all skyld på kvinnen

Da kvinnen ba Avinor dekke utgiften med å ettersende Ipad’en til Spania, ble hun blankt avvist. Hele feilen lå på kvinnens side, mente de.

Det skulle gå 10 måneder før konsernet endret mening, men det skjedde først etter at saken hadde vært til behandling i Transportklagenemnda for flyreiser.

Nemnda er nådeløs i sin avgjørelse:

Den avviser Avinors oppfatning om hvem som hadde ansvaret fullstendig. Den legger hele skylden på konsernet og ber Avinor rydde opp.

Legger seg flat

Det gjør at konsernet nå legger seg helt flat, og betaler ut erstatningen. Beløpet Avinor må ut med vil ikke gjøre noe særlig dypt innhogg i konsernregnskapet. Erstatningen er på 906 kroner.

– Vi mente vekterselskapet hadde handlet korrekt her og i henhold til prosedyrene. Når nemda så kommer til en annen konklusjon er dette noe vi tar lærdom av og vi betaler selvsagt ut erstatningen, sier kommunikasjonssjef ved Oslo Lufthavn, Harald Nygaard Kvam, til flysmart24.

Striden oppsto selv om det var enighet om hva som skjedde: Ipad’en ble tatt ut av kvinnens sekk fordi sekken måtte sjekkes ekstra. Da kvinnen fikk sekken tilbake, ble nettbrettet liggende igjen på kontrollørens side og uten at den reisende ble gjort oppmerksom på dette.

Kunne ikke se nettbrettet

Alt dette skjedde mens kvinnen forsøkte å få på seg skoene, noe hun skriver krever oppmerksomhet når man er delvis lam. At Ipad’en ble liggende igjen hos sikkerhetskontrollørens side hadde kvinnen imidlertid ikke mulighet til å se fra rullestolen.

– Slik klager forstår det skulle sikkerhetskontrolløren ha lagt Ipad’en og sekken tilbake i esken og gitt det til klager, som så skulle puttet Ipad’en tilbake i sekken. Det var ikke dette som skjedde. Det eneste sikkerhetskontrolløren bemerket var at det ikke var lov til å ha med tomme flasker som kunne romme mer enn 100 ml, heter det i saksfremstillingen fra flyklagenemnda.

Når kvinnen klaget til Avinor og ber om å få erstattet utlegget for å få ettersendt Ipad’en til Spania, setter konsernet seg på bakbena. Selskapet avviser all skyld, og forklarer at det ikke er i henhold til rutiner at splittet bagasje blir pakket tilbake i bagasjen.

Nemnda ikke i tvil

Hun blir tilbudt 100 kroner i kompensasjon for feilaktig avvisning av den tomme flasken.

Da kvinnen klager på avslaget, ser tonen ut til å bli et hakk hvassere i svaret fra Avinor: – Forklaringen din er detaljert, og jeg tror vi har forstått situasjonen, het det. Igjen ble kvinnens krav avvist.

Heller ikke når saken dukker opp i flyklagenemnda rikker Avinor på sitt standpunkt.

Overfor nemnda mener Avinor at det ikke er sannsynliggjort at OSL eller underleverandør Nokas har opptrådt med erstatningsbetingende uaktsomhet, og at vilkårene for erstatning dermed ikke oppfylt.

Nå har flyklagenemnda sett på saken og er av en helt annen oppfatning. Nemnda er ikke i tvil om at ansvaret ligger hos Avinor. Den avviser konsernets oppfatning av saken.

Følge retningslinjene

Nemnda konkluderer slik:

– Etter nemnda syn er kombinasjonen av at klager ikke ble gjort oppmerksom på splittingen av bagasjen, og at sekken og ipaden ikke ble utlevert sammen, er uaktsom handling. At klagers mann observerte at sekken ble tatt til side endrer ikke nemndas syn, slår den fast.

Avinor kan ikke love at det vil bli en annen praksis i slike saker i ettertiden:

– Det er viktig for Avinor å være prinsipielle i slike saker, da tusenvis av passasjerer går gjennom sikkerhetskontrollen hver eneste dag og mange mister eiendeler. Vi er derfor nødt til å se til retningslinjene våre og der vi mener disse er fulgt vil vi på prinsipielt grunnlag fastholde dette. Så kan vi gjøre feil, som nemda her mener ble gjort, og det må vi selvsagt ta lærdom av, sier Nygaard Kvam.