Ikke en taxi å se på Gardermoen. Det er helt etter planen

Taxi-kundene på Oslo Lufthavn må vente i noen minutter før den bestilte drosjebilen dukker opp foran ankomstområdet på Gardermoen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Tiden da det sto parkert taxier utenfor ankomsthallen på Gardermoen, er slutt. Etter massive klager på dårlig service og ville priser, har Oslo Lufthavn innført en helt ny praksis for taxi-bestilling.

Det håper flyplassen skal føre til ryddigere forhold både for kunder og sjåfører, og at bråk og andre uønskede episoder i drosjekøen skal høre fortiden til.

Noen har opplevd at drosjer har nektet å kjøre dem til lokale adresser fordi de kun tok de mer innbringende turene til Oslo. Andre har opplevd å bli avkrevd svimlende summer for drosjeturen.

Den nye ordningen ble innført for vel en ukes tid siden. Resultatet vises allerede på prisene:

Lavere priser

– Konsekvensen av omleggingen er at det er skapt en konkurransearena hvor vi allerede nå ser pris-differansen fra laveste til høyeste pris, til samme destinasjon, er lang lavere enn noensinne.

Det sier lederen for Rybynor Flytaxi, Trym Ulstein, til flysmart24. Selskapet organiserer taxidriften på OSL, og har innført nye konkurranseregler for drosjeselskapene.

For den som vil ha tak i drosje etter ankomst på Oslo Lufthavn har fått en helt ny praksis å forholde seg til, som kan fortone seg som temmelig uvanlig i forhold til flyplasser flest.

Utenfor flyplassen

Det vil nemlig ikke lenger stå drosjer parkert utenfor ankomsthallen. De vil vente i et depot som ligger et stykke fra flyplassen.

Der skal de stå, og vil ikke dukke opp foran flyplassen før de har fått en bestilling. Av den grunn operer nå Avinor med en ventetid på noen minutter fra drosje er bestilt før den dukker opp.

Det er tiden man regner med det tar fra depoet og inn til venteområdet der kundene står.

Slik er prosessen nå

Slik vil drosje-bestillingen skje nå:

Artikkelen fortsetter under bildet

På disse automatene, som står utenfor ankomstområdet på Oslo Lufthavn, skal taxi-bestillingene heretter skje. Foto: Knut-Erik Mikalsen

For å få drosje må du bestille via en av bestillingsautomatene som er montert utenfor inngangen.

Der oppgir du hvor du skal, og vil da få oversikt over tilgjengelige taxier med tilhørende priser.  Du velger taxi utfra type bil, taxiselskap eller pris. 

Etter at du har valgt den taxien som passer i forhold til dine preferanser, trykker du bestill.

Deretter får du et valg om kvittering enten via sms eller QR kode. 

Etter bestilling vil det normal ta 3 til 5 minutter før taxien henter deg på pick-up område. Det er like i nærheten av bestillingsautomatene. 

Selskapene bestemmer

Ulstein understreker at priser som forlanges til ulike destinasjoner, er satt av taxiselskapene selv.

– Rubynor Flytaxi har ikke mandat til å sette priser for selskapene, sier han.

Ulstein sier at man er tilfreds med å få til en ny ordning for drosjebestilling på flyplassen:

– Den tidligere ordningen var en konstruksjon var vi svært lite fornøyd med, sier han.