Syv europeiske blant verdens 20 største akkurat nå

Flytrafikken øker, men har fremdeles et stykke igjen til tidligere nivåer. British Airways er på listen over verdens største flyselskap. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flytrafikken er i ferd med å ta seg opp igjen etter pandemien. De som var de største flyselskapene i verden begynner også å gjenvinne posisjonene sine.

Dette viser en fersk oversikt fra analyseselskapet OAG, og som er ajourført så sent som den 16. mai.

Blant verdens 20 største flyselskap fins det syv fra Europa. Det europeiske selskapet som ligger best an, har derimot et stort forsprang til sine konkurrenter.

Langt foran

De tre største selskapene i verden er alle fra USA. Det største målt etter antall seter i salg er American Airlines, en gigant innen luftfart og som har preget internasjonal flytrafikk i flere tiår. Selskapet hadde uken før 16. mai i alt et tilbud på 4,7 millioner seter.

Størst i Europa er imidlertid selskapet «alle» liker å kritisere og omtale i negative vendinger – det irske lavprisselskapet Ryanair.

Det er ikke bare størst, men også flere rullebanelengder foran sine konkurrenter.

Rivalenes posisjon

Mens Ryanair pøser på med ruter og seter og ligger ute med et tilbud om nær 3,7 millioner seter i uken, er nummer to av europeerne nede på knappe 1,9 millioner seter.

Det er den britiske lavprisrivalen Easyjet, som ikke satser fullt så frisk som sin irske konkurrent.

På tredjeplass i Europa ligger så tyske Lufthansa, som for tiden operer med 1,4 millioner seter i salg.

British Airways er også på vei opp etter å ha blitt knallhardt rammet av korona-krisen.

De 20 største

OAGs analytiker, John Grant, sier at det ikke har vært store bevegelser på listen den siste uken.

Dette er OAGs liste over verdens største flyselskap, akkurat nå

  • 1. American Airlines, USA – 4,7 mill.
  • 2. Delta Air Lines, USA – 4,1 mill.
  • 3. Sothwest Airlines, USA – 3,8 mill.
  • 4. Ryanair, Irland – 3,7 mill.
  • 5. United Airlines, USA – 3,4 mill.
  • 6. China Southern Airlines, Kina – 2,0 mill.
  • 7. IndiGo, India – 2,0 mill.
  • 8. Easyjet, Storbritannia – 1,9 mill.
  • 9. Turkish Airlines, Tyrkia – 1,7 mill.
  • 10. China Eastern Airlines, Kina – 1,5 mill.
  • 11. LATAM Airlines Group, Brasil – 1,4 mill.
  • 12. Lufthansa, Tyskland – 1,4 mill.
  • 13. Alaska Airlines, USA – 1,0 mill.
  • 14. British Airways, Storbritannia -1,0 mill.
  • 15. Emirates, Dubai – 1,0 mill.
  • 16. JetBlue Airways, USA – 0,9 mill.
  • 17. Air France, Frankrike – 0,9 mill.
  • 18. Air China, Kina – 0,9
  • 19. Wizz Air – 0,9 mill.
  • 20. Air Canada – 0,9 mill.

Kilde: OAG

Har sakket akuerut

Det er verd å merke seg posisjonen til det ungarske lavprisselskapet Wizz Air, som en periode i fjor konkurrerte med SAS og Norwegian på det norske innenriksmarkedet.

Det er normalt Europas tredje største lavprisselskap etter Ryanair og Easyjet.

Nå ligger Wizz Air en million seter bak sin nærmeste konkurrent, Easyjet. En del av forklaringen er at Wizz Air, i motsetning til både Ryanair og Easyjet, har store deler av rutenettet sitt i det østlige Europa.

Det er den delen som har blitt hardest rammet av Russlands krig i Ukraina, og hadde også et stort rutenettverk til landets største byer fra ulike storbyer i det øvrige Europa.