Det kriserammede flyselskapet SAS kjemper for tiden det flyeksperter omtaler som en overlevelseskamp, men faren for kollaps eller streik i selskapet bekymrer ikke nordmenn.
I Norge er salget av SAS-billetter som før, og upåvirket av strømmen av negative nyheter om selskapet.
– Nordmenn ser ut til å stole på SAS. Det er kanskje ikke tilfeldig. Selskapet har jo levert også under tidligere kriser, sier kommersiell direktør i Finn Reise, Terje Berge, til flysmart24.
Avbestiller heller ikke
Finn Reise er landets største uavhengige flysøkemotor, og formidler salg av et høyt antall flybilletter.
Tross den krisepregede økonomien i selskapet og at det nå i tillegg snakkes mer og mer om en mulig pilotstreik i selskapet i sommer, gjør ikke dette at billettsalget for SAS svikter.
– Salget holder seg på det normale nivået, og vi har heller ikke kunnet se at kundene reagerer med å avbestille billetter som de allerede har kjøpt hos selskapet. Vi ser ingen slik tendens, sier Berge.
Ingen endring
Hos landets største reisebyråkonsern, Berg-Hansen, bekrefter også administrerende direktør Per Arne Villadsen at SAS-salget ikke har falt på grunn av den senere tids krise-fokusering. Kundenes kjøp av SAS-billetter er ikke påvirket av den siste tids uro:
– Kundehenvendelser på telefon og e-post tilsier ikke at det er en adferdsendring, sier Villadsen til flysmart24 og legger til:
– Vi ser at markedsandelen til SAS har gått litt tilbake i de siste månedene, mens Norwegian øker litt. Det kan være flere årsaker til endringene, som for eksempel kapasitet og priser. Jeg vil være forsiktig med å mene noe bestemt om årsaken, sier han.
Stor reiselyst
Heller ikke hos SAS merker man at kundene straffer dem for den senere tids negative fokus.
– Etter to år med pandemi, så har det vært en kraftig økning i interessen for å komme seg ut i verden, og vi ser ikke at den avtar, sier pressesjef i SAS Norge, Tonje Sund, til flysmart24.
Selskapet har foran sommersesongen måttet kansellere 4 000 av 75 000 planlagte flyvninger på grunn av kapasitetsproblemer.
Det har ikke gått upåaktet hen. På sosiale medier og i avisene renner det over av historier fra reisende som har blitt berørt av plutselige kanselleringer.
Jobber på spreng
Sund vedgår at det er tøffe tak i selskapet, og at det er stort fokus på å holde oppsatte flyplaner i tiden fremover. Det er imidlertid slett ikke bare SAS som sliter med å holde flyene i rute for tiden:
– Når hele flybransjen nå skal opp i marsjhøyde igjen, så skaper det som kjent utfordringer for flyselskaper over hele verden, med personalmangel på flyplasser, i sikkerhetskontroller, og på instruktør-, crew- og flysimulatorsiden. For SAS’ del har vi også hatt forsinkede flyleveranser, som påvirker. Så det er sammensatt, men alle jobber på spreng for å løse utfordringene og samarbeider på tvers for å minimere konsekvensen for kundene, sier Sund.