Begge pilotene sovnet på jobb – frykter det vil skje igjen

Det italienske flyselskapet mener at begge pilotene sov samtidig under en flyvning fra New York til Roma. Nå mener Norsk Flyverforbund at dette kan skje igjen. Illustrasjonsfoto: Shutterstock

To piloter, som begge anklages for å ha sovet samtidig under en flyvning fra USA til Europa, har skremt opp mange passasjerer. Nå advarer Norsk Flygerforbund mot at dette kommer til å skje igjen i luftfarten.

Hendelsen inntraff om bord på et fly fra det italienske selskapet ITA Airways. Situasjonen ble oppdaget da flyet fløy gjennom fransk luftrom, og radarkontroll ikke fikk kontakt med flyet etter gjentatte anrop. De fryktet at flyet var kapret, og forberedte seg på å sende opp jagere for å ta en visuell vurdering av situasjonen rundt flyet.

Det var ingen kapring. Etter at styrmannen etter avtale hadde satt seg til å sove i setet sitt, mener selskapet at også kapteinen sovnet. Slik fløy Airbus A330-maskinen på autopilot i 10 minutter, uten å bli kontrollert av noen av flyverne. Derfor radiotausheten.

Har advart

– Jeg tror ikke denne hendelsen med ITA Airlines blir den siste i rekken, sier seksjonsleder Tom Heradstveit i Norsk Flygerforbund til flysmart24.

Han knytter hendelsen til en situasjon som flygere har advart lenge mot – den stadig tøffere konkurransen som de mener går ut over de ansattes arbeidssituasjon.

– Piloter i hele Europa og andre deler av verden lider under dårlig regelverk, tøff konkurranse og flyselskaper med dårlig økonomi. Vi kan bare håpe at vi unngår alvorlige ulykker relatert til denne problematikken, sier Heradstveit.

Avtalt hvile

Han hevder at slike saker kan knyttes til regelverksendringer som kom i EU i 2006, og som åpnet for et mer liberalt regelverk for piloter og deres arbeidstid. Dette advarte både European Cockpit Association og flere forskere innen søvn mot.

– Vi fikk rett, sier Heradstveit i dag.

Den aktuelle flyturen fra New York til Roma, der begge pilotene skal ha sovet samtidig, er rundt 9 timer lang. På en så lang flyvning har pilotene anledning til å hvile ut og sove underveis. Men, det skal skje etter avtale, der også kabinpersonalet blir varslet om dette.

Flere lignende hendelser

Heradstveit forklarer:

– Regelverket gir en mulighet for at man kan legge opp til en kontrollert form for hvile i pilotstolen når arbeidssituasjonen tillater det. Man skal følge visse prosedyrer og avtaler skal inngås. Lengden på hvilen skal ikke overstige 45 minutter med maksimalt 30 minutter dyp søvn, forteller han. 

Han mener at det som skjedde på ITA-flyet langt fra er enestående:

– Nei, hendelsen er en i rekken av flere rapporterte hendelser. Dette er en uønsket situasjon som ble advart av flere uavhengige eksperter og pilotforbund over hele kloden. Flere ulykker og hendelser relatert til fatigue førte til at USA har strammet kraftig inn på regelverket. Dette for å beskytte crew og passasjerer mot uønskede hendelser, sier Heradstveit.

«Skriker etter søvn»

Han mener at det at en av pilotene får anledning til å kunne sove under en lang flyvning er en god løsning:

– Kontrollert hvile i pilotstolen kan være en fornuftig måte å lindre tretthet og fatigue om det gjøres riktig. Men det er ingen garanti for at utslitte piloter ufrivillig kan sovne når kroppen skriker etter søvn under det som kalles for circadian low. Om den andre piloten da allerede har sin planlagte hvile er dette en svært lite ønskelig situasjon om bord i et fly som beveger seg i 900 kilometer i timen, sier Heradstveit.

Kapteinen i ITA Airways fikk sparken fra selskapet etter hendelsen.