Flyekspert: – Det er ikke totalt flyplasskaos i Europa

Christian Kamhaug har mange år bak seg i flybransjen, og advarer mot å skape et bilde av at det hersker det totale kaoset i luftfarten i Europa. Foto: Magnus Fjell Kamhaug

Et voldsomt fokus på flyplass-trøbbel i Europa etterlater inntrykk totalt kaos overalt og en situasjon fullstendig ute av kontroll.

Det flommer over av historier om endeløse køer, massivt bagasjerot og innstillinger i hopetall, og et streikeomfang som vil knuse feriedrømmene. I tillegg skaper flymekanikerstreik, lockout og fare for SAS-streik store overskrifter.

– Mediene skaper et inntrykk om at alt er kaos i luftfarten i sommer. Slik er det ikke. Det er ikke fullt flyplasskaos i Europa, sier flyekspert Christian Kamhaug til flysmart24.

Ni av ti avganger i rute

Han har mange år bak seg i luftfarten, bl.a. i SAS, og følger næringen fortsatt tett. Han har fulgt det enorme fokuset som aviser og tv har hatt på flyindustrien de siste ukene.

Det har først og fremst blitt skapt av store problemer på to av Europas største flyplasser, Heathrow i London og Schiphol i Amsterdam. Disse to har onsdag formiddag en punktlighet på 89 prosent – ni av ti avganger i rute.

Dette er to store knutepunkter, men som de færreste nordmenn skal reise gjennom på sine ferier.

Nordmenn flest skal reise med direktefly til mindre flyplasser i Spania, Hellas og Frankrike fra flyplasser i Norge.

Der går virksomheten som normalt, med få driftsforstyrrelser og tilnærmet normalt drift.

Uten problemer via Heathrow

Problemene som måtte være på flyplasser i Storbritannia og Nederland, vil de med andre ord fly langt utenom.

Det samme med de tidvise driftsforstyrrelsene som alltid oppstår på lufthavner, og som raskt rammer mange mennesker, men som også lett kan bygge opp et bilde av det komplette kaos.

Kamhaug var selv innom det som skal være en av verstingflyplassene i Europa nå, Heathrow, sist helg. Han så ikke mye til det konstante marerittet som blir presentert lesere og seere:

– Nei, det var heldigvis ikke så ille som mange skal ha det til. Jeg fløy via Heathrow, hadde med meg 15 14-åringer sist lørdag. Det gikk helt uten problemer, forteller han.

De fleste reiser problemfritt

Kamhaug minner om at det på de store utreisedagene fra Oslo Lufthavn reiser det inntil 100 000 passasjerer med fly.

– Heldigvis er det bare noen få av dem som opplever problemer. Det er selvsagt kjedelig for dem, men de fleste kommer seg fint både ut og hjem. Det er ikke noe poeng å bekymre seg unødvendig, sier han.

Flyteknikerstreiken har kommet som et tilleggselement, der bl.a. Norwegian må kansellere 17 flyvinger onsdag.

Dette er en veldig liten del av selskapets daglige produksjon. På en helt vanlig dag har selskapet over 200 flyvninger – bare fra Oslo Lufthavn.

Kan bli køer

Hos Avinor sier avdelingsleder for kommunikasjon, Joachim Westher Andersen, at det i travle perioder kan oppstå køer også på Gardermoen:

– For Avinor er målet sikker og stabil trafikkavvikling gjennom sommeren. Sammen med aktørene skal vi håndtere det planlagte flyprogrammet. Kapasitetsproblemer i Europa vil medfører forsinkelser på flyvninger til og fra Norge. Vi forbereder oss på å håndtere også de situasjonene, sier Andersen til flysmart24.

Han sier at omfanget av kanselleringer kan variere fra dag til dag.

– Særlig gitt en situasjonen vi er inne i nå med en konflikt mellom NFO og NHO luftfart. Det beste rådet vi har til reisende er at de må forholde seg til informasjon fra sitt flyselskap dersom det blir kanselleringer eller endringer i oppsatt rutetid. I dag tidlig var det god trafikkavvikling på Oslo lufthavn. Ellers ligger det oppdatert trafikkoversikt på avinor.no eller i appen, sier Andersen.

Endrer seg raskt

Kamhaug mener at mange kan redusere stresset med å følge med på den informasjonen som flyselskapene kommer med. Han tror mye av uroen skyldes at mange er litt «rustne» etter to år med tilnærmet reisestopp.

– Tipset er å følge oppfordringene til flyselskapene og flyplassene. De vet hvordan situasjonen er og informerer om dette i sine digitale kanaler og sosiale medier. Situasjonen kan endre seg fra dag til dag, time til time. Ikke møt opp altfor tidlig heller, sier Kamhaug.

Han sier at det fort kan bli trangt på flyplassene når det oppstår driftsforstyrrelser. Dette fordi flyplasser har begrenset plass og er designet for at folk skal fort inn og fort ut.

– Når folk møter opp altfor tidlig, fylles flyplassen opp og det blir kaos. Dette var jo blant annet grunnen til at Arlanda ble stengt her en lørdag for litt siden. Det var ganske enkelt ikke plass til alle folkene, sier Kamhaug.

Litt planlegging

Han ber reisende om å planlegge litt, og sette seg inn i de reglene som gjelder for blant annet pass og annen dokumentasjon.

– Det skader ikke å faktisk gjøre litt egen research om hva som trengs av reisedokumenter, hvor mye tid du bør ha til transfer, hva som er lov og ikke lov å ha med seg på flyet og hva som er smart å ha med seg i håndbagasjen og ikke sende i bagasjen. Det er svært lite bagasje som blir borte, men det skjer selvsagt at ting blir forsinket. Når jeg reiser til Syden har jeg alltid med en badeshorts i håndbagasjen. Det er så surt å sitte i langbukse og sture ved bassenget, sier han.