Det nasjonale flyselskapet på Island, Icelandair, er i tøff konkurranse på rutene til og fra Sagaøya. Nå får selskapet ny slagkraft. Seks nye fly skal øke selskapets konkurranseevne.
Det skjer i en meget gunstig situasjon: Selskapet har klart å sikre overskudd i driften, og har nå en pengestrøm som ledelsen mener er sterkere enn noen gang før i selskapets historie.
Selskapets sjef, Bogi Nils Bogason, regner derfor med at selskapet i høst kan være på vei tilbake til noenlunde samme aktivitet som i 2019, før pandemien.
Gode norske ruter
Overskuddet i andre kvartal, som ble på 377 millioner norske kroner, er det første overskuddet denne perioden siden 2017.
I den norske delen av selskapet er optimismen derfor også stor:
– Det er gledelig å se at vi klarer å levere gode resultater på tross av mange utfordringer, slik som også høye drivstoffpriser, sier Norge-sjefen for Icelandair, Bjørn Tore Larsen, til flysmart24.
Icelandair har i dag to ruter på Norge, fra Reykjavik til Oslo og Bergen. Her er det både lokaltrafikk til og fra Island, men en betydelig del er også transittpassasjerer som skal videre på Icelandairs tradisjonelt store rutenett videre til USA.
Selskapet har konkurrenter på alle kanter, inkludert lavprisselskapet Play som også har sin hjemmeflyplass på Keflavik.
Fyller flyene godt
Larsen regner satsingen som vellykket i forhold til etterspørselen.
Best går ruten til og fra Gardermoen:
– Ja, Oslo-ruten går bra. Vi fyller flyene godt nå under høysesong med reiseglade nordmenn og amerikanere andre veien. Amerikanere som får mye for pengene sine i Norge, siden valutaen er fordelaktig, sier Larsen.
Da er det litt skrinnere på flyene til Island fra Bergen. Her har Icelandair møtt ny og tøffere konkurranse i år på passasjertrafikken fra et marked som har vært tradisjonelt viktig for selskapet også fra Bergen. Det gjelder reisende fra Vestlandet til USA.
Økt USA-konkurranse
United Airlines har startet direkterute fra Flesland til New York, og spiser av det transatlantiske markedet som bl.a. Icelandair forsyner seg av.
– Ruten til Bergen leverer greit, men vi er ikke langt unna «halv maskin» til Bergen i år. Noe kortere sesong og færre ukentlige avganger sammenligner vi med 2019. Tror valgene vi gjorde tidligere i år med å tilpasse produksjonen vil vise seg riktig, sier Larsen.
Selskapet skal ha inn seks nye fly av typen Boeing 737 Max.
Får inn nye fly
Det er en flytype mange trodde reisende ville sky etter to ulykker og som førte til at Max-flyene ble satt på bakken verden over i to år før de i fjor fikk tilbake godkjennelsen.
Icelandair har slett ikke merket til noen skepsis blant reisende, og også Norwegian og Flyr har eller skal ta i bruk den samme flytypen. Den har langt lavere drivstoff-forbruk enn sin forgjenger.
– Når de nye flyene kommer skal de selvsagt opp i luften. Om vi øker kapasiteten på eksisterende destinasjoner eller åpner nye ruter gjenstår å se. Jeg selv mener man skal være tålmodig. Utfordringene internasjonalt står i kø. Hvordan mulig energikrise og matmangel grunnet et Europa i krig påvirker neste års reisevirksomhet, er i dag umulig å spå. Men Icelandair er i posisjon og vil også i fremtiden lete etter muligheter, sier Larsen.