Norse kan få amerikansk lavpris-gigant «med på kjøpet»

Den nye samarbeidspartneren til Norse Atlantic i USA, Spirit Airlines, er kjøpt opp av det mer velrenommerte lavprisselskapet Jet Blue som vi her ser kabinen til. Foto: JetBlue

Det nye norske langdistanse-selskapet Norse Atlantic har innledet et billettsamarbeid med tre andre selskaper, blant dem amerikanske Spirit Airlines. Nå viser det seg at et av USAs største lavprisselskap er i ferd med å kjøpe opp Spirit.

Det dreier seg om JetBlue. Dermed kan det ligge an til at avtalen Norse har inngått plutselig blir enda mer omfattende og verdifull enn det Norse så for seg da avtalen med Spirit ble inngått.

– Et samarbeid også med JetBlue tror jeg kan bli veldig bra. Jet Blue har jo et godt navn, rykte och rutenett, sier den svenske flyanalytikeren Jan Ohlsson til flysmart24.

Sette sammen reiser

Den nye avtalen mellom Norse, Norwegian, britiske EasyJet og amerikanske Spirit skal gjør det enklere å sette sammen reiser mellom disse fire aktørene.

Det skal for eksempel gjøre det mulig for norske reisene å kjøpe en reise med Norse til USA, men bruke Norwegian på flyvningene til og fra Oslo. Billettkjøpet gjøres i samme bestilling.

Samarbeidet baserer seg også på at kunder med Norse skal kunne reise videre inn i USA med Spirit, som er et lavprisselskap og som torsdag ble kjøpt opp av JetBlue.

Dårligere service

At JetBlue på sikt derfor kan bli en samarbeidspartner i USA, mener Ohlsson er positivt for de reisende. Spirit er ikke blant de selskapene som har best rykte på seg i USA:

– Vi må huske på at Spirit Airlines er en ultra lavprisaktør med betydelig dårligere passasjerservice enn det JetBlue tilbyr, sier Ohlsson.

Det har bl.a. gitt seg utslag i at Spirit har toppet listen over flyselskaper i USA som får mest klager, men oppnår likevel 3 stjerner på rangeringen som ratingselskapet Skytax har gjort.

Det plasserer selskapet i samme klasse som bl.a. JetBlue og American Airlines.

Norse vil vente og se

Etter kjøpet skriver JetBlue på sine nettsider at man, etter oppkjøpet av Spirit, vil kunne tilby 1 700 daglige flyvinger til 125 ulike destinasjoner .

Hos Norse er man avventende til den betydningen JetBlue vil kunne få i det nye samarbeidet:

Informasjonsdirektør i det norske selskapet, Philip Allport, sier i en kort kommentar til flysmart24:

– Det er ingen endringer i planene våre angående samarbeid med Spirit, og det er litt tidlig å spekulere om JetBlue, skriver Allport i en epost.

Bygger seg opp

Norse Atlantic Airways satser på lavpris langdistanse, slik Norwegian i sin tid gjorde.

Selskapet har kommet i gang med sin satsing fra Oslo til New York, Fort Lauderdale og Orlando i Florida. I tillegg er Los Angeles inn på rutekartet med oppstart fra 9. august.

I tillegg kommer USA-ruter fra London, Berlin, Paris og etter hvert også Stockholm, der selskapet søker etter mannskap for å bemanne flyene.