Salget av SAS-billetter tar av – større enn før streiken

Passasjerene strømmer til SAS etter streiken. Salget hos Finn Reise er nå større enn før pandemien. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da sommerens pilotstreik var på sitt mest intense og titusener av mennesker fikk sine reiser kansellert hver eneste dag, var det mange som hevdet at det ville ta lang tid før publikum ville stole på SAS nok til å igjen kjøpe billetter hos selskapet.

Det har vist seg å være en helt feil analyse. Kundene har strømmet tilbake til selskapet, og billettsalget eksploderte nærmest straks streiken var over:

– Det var som å slå på en bryter. I dag kan vi fastslå at salget av SAS-billetter ikke bare er like god som før streiken. Salget er på høyde med tiden før pandemien, altså enda et hakk høyere, sier kommersiell direktør i Finn Reise, Terje Berge, til flysmart24.

Samme i naboland

Hos SAS i Norge sier pressesjef Tonje Sund at det nå er fullt fokus på å vinne kundene tilbake.

Finn Reise er den største uavhengige salgskanalen for flybilletter i Norge. Det gode salget av SAS-billetter gjelder imidlertid ikke bare her i landet.

– Jeg har vært i kontakt med rekke av våre partnere både i Sverige og Danmark. Meldingene derfra er den samme: SAS har et veldig godt billettsalg og har hatt det fra det øyeblikket streiken stanset, sier Berge.

Den 15 dager lange streiken i juli varte fra den 4. til natt til den 19. juli.

Ville bli hardt straffet

Da ble det etter langdryg megling mellom partene inngått en avtale for 5 år fremover. Den ble godtatt i en uravstemning blant de fire pilotforeningene i Norge, Sverige og Danmark sist lørdag.

Streiken har ikke bare kostet SAS 1,5 milliarder svenske kroner. Den rammet også 380 000 reisende. Raseriet fra mange av disse var intenst både under og etter konflikten.

De var ikke alene. Mange eksperter på luftfart mente at publikum kom til å straffe selskapet hardt, ved ikke å kjøpe billetter med et selskap som de mente ikke var til å stole på.

Kokte på nettet

Det ble i så fall en kortvarig straffe-reaksjon. For streiken var knapt nok avblåst, før det kokte på nettet med nye billettbestillinger hos SAS.

Berge mener at for mange forretningsreisende, som gjerne betaler ekstra for oppgradert service på jobbreisene, er SAS et viktig selskap.

Også den jevne reisende ser ifølge Berge også ha god tiltro til SAS og at dette forklarer det gode salget etter den mest langvarige streiken i SAS’ historie:

SAS fornøyd

– Det viser nok at SAS er et selskap som folk tross alt stoler på, og som de kjenner godt. I tillegg er dets tilknytning til den verdensomspennende alliansen Star Alliance viktig. Med en SAS-billett i hånden kommer man seg sømløst over det meste av kloden. Dette er det ingen av de andre norske og skandinaviske selskapene som kan tilby, sier Berge.

«SAS er et selskap som folk stoler på»

Terje Berge. Foto: Finn Reise

SAS er under amerikansk konkursbeskyttelse, og vil ikke kommentere salgstall før neste kvartalsrapport i slutten av august:

– Etter en krevende periode er det full fokus på å vinne kundene tilbake og ambisjonene våre er ikke redusert i så måte. Vi er veldig glade for helgens positive utfall og ser frem til å fortsette den pågående Chapter 11-prosessen som vil sikre et sterkt og bærekraftig flyselskap i mange år fremover, sier pressesjef i SAS Norge, Tonje Sund, til flysmart24.