En kaptein i charterfly-selskapet TUI er dagens helt på sosiale medier etter at han snudde flyet og hentet en far og datter som måtte bli igjen på flyplassen. Andre retter kritikk mot fartøysjefen fordi han påførte alle andre reisende forsinkelse.
Hendelsen inntraff på Tenerife, den største av Kanariøyene, og har vakt betydelig oppsikt.
– Dette er en type avgjørelser som kapteinen tar jevnlig. Sikkerhet går alltid først, men punktlighet, økonomi og medmenneskelighet er også viktige momenter som er med i totalvurderingen, sier nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, til flysmart24.
Flyet reiste fra dem
En større familiegruppe skulle reise hjem til England. Før sikkerhetskontrollen oppdaget de at passet til en av følgets jenter var blitt borte. Nå takker moren – gjennom avisen Canarian Weekly – for kapteinens omtanke.
LES OGSÅ: Vil innføre ny turistskatt for besøkende i feriefavoritten
For familien var hendelsen opprivende. Det ble satt i gang en større leteaksjon da de oppdaget at passet manglet. Tross intens leting var og ble passet ble borte.
De klarte ikke å finne det innen de TUI-ansatte måtte stenge avgangen og sende flyet av gårde. Far og datter ble igjen på Tenerife, mens resten av følget satte seg på flyet.
Så, ved det som beskrives som en utrolig tilfeldighet, dukket plutselig passet til den lille piken opp. Det var bare litt for sent. Flyet deres hadde forlatt gaten. Det var kommet så å si helt frem til posisjonen der det skulle ta av.
Kapteinen tar grep
Historien om de to som måtte bli igjen, hadde spredt seg til de ansatte på flyet og noen av de andre barna i følget hadde begynt å gråte fordi de måtte reise fra far og søster.
LES OGSÅ: Kapteinen hadde hele familien med seg som besetning
Nå kapteinen blir informert av sine kolleger om hva som hadde skjedd, tar han en rask sjefsavgjørelse:
Han gir beskjed om at far og datter må bevege seg mot gaten som flyet hadde forlatt. Til tross for at flyet var forsinket snur han flymaskinen, takser tilbake til terminalen. Der plukker de to opp, før flyet igjen fortsetter ut til flystripa for å ta av. Litt mer forsinket, men med mange glade passasjerer om bord.
Får kritikk
I etterkant har det kommet mange reaksjoner på sosiale medier. Her blir kapteinen og resten av mannskapet rost opp i skyene av flere av leserne. De mener det var bra gjort av kapteinen.
Mange andre lar seg imidlertid ikke sjarmere av hendelsen. På sosiale medier gir de klart uttrykk for at det var helt feil av kapteinen å snu. Dette, mener de, påførte et sted rundt 250 andre mennesker en unødvendig forsinkelse.
LES OGSÅ: Ukjent reise-detalj kan koste deg dyrt
«Mener passasjerer, som var om bord, også at dette var «bra gjort» av TUI?» spør en leser.
Mange forhold vurderes
Skatval i Flygerforbundet sier at en besetning må ta flere forhold med i vurderingen når før man bestemmer seg for å snu:
«Medmenneskelighet er også et viktig moment»
Jo Bjørn Skatval. Foto: Norsk Flygerforbund
– Ved å ta på seg en forsinkelse for å hjelpe noen av de passasjerer kapteinen er ansvarlig for vil påvirke andre. En av omstendigheter som kan spille inn i vurderingen kan være tidspunktet for ankomst på destinasjonen: Skal flyet videre og skape følgekonsekvenser, eller skal det inn i hangaren for natten? Hvordan er muligheten for forsinkede passasjerer å komme seg hjem – vil siste flytog eller ferje ha gått? Samtidig er det crewet som har oversikt over hvor reell forsinkelsen blir. Så lenge flyet ikke har tatt av kan det være en enkel sak å takse tilbake og ta om bord uforskyldte passasjerer uten at det tar nevneverdig tid, sier Skatval.