Det nye norsk flyselskapet Norse Atlantic Airways har kommet godt i gang med å bygge opp sin langdistansesatsing mellom Europa og USA.
Selskapet opererer nå ruter mellom Oslo, Berlin, London og flere sentrale reisemål i Nord-Amerika.
I en melding selskapet har lagt ut på sine nettsider, uttrykkes det imidlertid bekymring for de kommende månedene. De økene kostnadene husholdningene har blitt påført kan få konsekvenser for selskapets satsing.
Høyere husholdnings-utgifter
Med galopperende priser på mat, drivstoff, elektrisitet og boliglån kan et av resultatene bli at folk dropper reiseplaner.
Det vil føre til en svikt i etterspørselen. Det kan i så fall få konsekvenser, også for Norse Atlantic:
– De kommende månedene vil være utfordrende for den globale luftfartsindustrien. Norse vil være forsiktige med hensyn til vinterprogrammet 2022. Vi evaluerer kontinuerlig alle ruter, inkludert potensielt reduksjon av programmet i tråd med etterspørselen, heter det i meldingen.
Høy inflasjon
Selskapet skriver at situasjonen for de nærmeste månedene vil ha et bakteppe av høy inflasjon i Europa og USA, fortsatt høye drivstoffpriser og en reduksjon i oppdemmet reiseetterspørsel etter covid-perioden.
Det er et klart signal om at det kan oppstå en situasjon der Norse blir tvunget til å kutte i det flyprogrammet det har solgt billetter på i en tid nå, med de følger det får for det reisende publikum.
I meldingen forteller Norse også at satsingen på langruter har blitt godt mottatt av kundene.
Selskapet hadde første flyvning fra Oslo til New York i juni, og totalt i tiden etter dette har kabinfaktoren vært på 75 prosent. Det er et høyt tall for et helt nytt og – for mange – ukjent selskap.
Nytt selskap
Norse oppgir ikke hvor mange passasjerer selskapet har hatt i denne tiden eller siste måned, men skriver at det oppnådde en kabinfaktor på 69 prosent i august.
Det betyr at det satt betalende passasjerer i syv av ti seter selskapet fløy mellom Europa og USA.
Det er riktig nok en nedgang sammenlignet med forrige måned, men det knytter Norse til oppstart av nye ruter. Nye ruter med vanligvis lavere belegg i starten, trekker totaltallet ned.
Hovedsatsingen i Europa er fortsatt fra Oslo Lufthavn der selskapet operer fire ruter – til JFK New York, Los Angeles samt Fort Lauderdale og Orlando i Florida. I tillegg flys midlertidig en «lokalrute» til London Gatwick.