Norsk selskap får USA-tillatelse – møter økt konkurranse

Norse Atlantic er ikke redd den økte konkurransen på ruten fra London Gatwick til JFK i New York. Pris og kvalitet vil avgjøre, mener selskapet. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det nye norske langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways, hvor Bjørn Kjos er en av investorene, har nå fått klarsignal fra USA til å kunne satse for fullt på lavprisflyvninger i et av verdens tøffeste flymarkeder.

Norse melder mandag morgen at det nå har fått tillatelse fra det amerikanske samferdselsdepartementet til å kunne starte direkteflyvinger mellom Storbritannia og USA.

– Vi ser frem til å utvide vårt punkt-til-punkt rutenettverk mellom London Gatwick og USA som en del av vår tidsplan for sommeren 2023, sier Bjørn Tore Larsen. Han er administrerende direktør i Norse Atlantic Airways.

Hele vintersesongen

Norse operer ruter fra Oslo, Berlin og London til USA. Det er liten tvil om at det er London-markedet som nordmennene ser det største potensialet i. Passasjermengden der er enorm til en rekke byer i USA.

Til nå har selskapet operert sine flyvninger mellom London og USA på dets norske flytillatelse.

Det har ført til at ruten må starte i Oslo, og mellomlande på London Gatwick, før flyvingene kunne fortsette til New York. Heretter står Norse fritt til å droppe denne løsningen, og starte flyvningene direkte i London.

Inntil videre vil det fortsatt være slik som i dag:

– Vi har ikke offentliggjort ruteplanen for neste sommer ennå, men ruten mellom Gatwick og Gardermoen skal være i drift hele vintersesongen, sier kommunikasjonsdirektør Philp Allport i Norse til flysmart24. Det betyr i praksis til slutten av mars.

Enda en konkurrent

Samtidig som den etterlengtede tillatelsen i boks er det også klart at Norse kommer til å møte en da tøffete konkurransesituasjon.

Selskapet, som har vært nødt til å kutte kraftig i rutetilbudet for vinteren, må registrere at det kommer en tredje konkurrent på banen på den nye ruten mellom London Gatwick og John F. Kenndy-flyplassen i New York.

Det er den amerikanske flygiganten Delta Air Lines som starter daglig forbindelse mellom de to flyplassene.

Norse: – Endrer intet

Den økte konkurransen skremmer imidlertid ikke Norse og får ikke selskapet til å endre noe på strategien:

– Nei, ingen endring i planene våre og vi ønsker konkurranse velkommen. Til syvende og sist vil forbrukeren dra nytte av økt valg. Vi er sikre på at vårt produkt og rimelige priser vil gjøre at Norse skiller seg ut, og vi ser frem til å gi ut våre London Gatwick-plandetaljer for sommeren 2023 snart, sier Allport.

I likhet med Norse, som flyr ruten med en Boeing 787-9 Dreamliner med 340 seter, skal også Delta inn på ruten med en widebody. Delta satser på å benytte en Boeing 767-300 maskin som tar 211 passasjerer i tre klasser.

Første gang på 10 år

Det skjer fra 10. april 2023. Delta er verdens nest største flyselskap målt etter antall passasjerer. Det er første gang på 10 år at det amerikanske selskapet skal fly til og fra denne nummer to-flyplassen i London.

Dermed er det ikke bare én konkurrent for Norse, slik det lå an til i utgangspunktet. Nå er de fire som skal slåss om de reisende på den samme ruten.

I tillegg til Norse og Delta er både British Airways og det amerikanske lavprisselskapet JetBlue Airlines i gang på rute mellom New York og London.

Det er en rute som ansees som en av verdens tøffeste konkurranse-stekninger.